Hoe zag je reis naar dit thuis er uit?
‘Nadat ik ben afgestudeerd aan de opleiding architectonische vormgeving, belandde ik in de landschapsarchitectuur. Maar ik merkte al snel dat ik daar niet helemaal op mijn plek zat. Ik wilde meer creatief gaan organiseren. Zo heb ik een tijdje als productiemedewerker bij een omroep en een reizend theatergezelschap gewerkt. Via dat laatste kwam ik in aanraking met het ROC van Amsterdam. Daar werk ik momenteel als programmaleider van het practoraat voor creatief vakmanschap: een innovatieplatform waar ruimte wordt gecreëerd voor ondernemerschap en vernieuwing binnen het creatieve mbo-onderwijs.’
Waarom ben je juist nu de master Crossover Creativity gaan volgen?
‘Tijdens mijn loopbaan binnen het mbo merkte ik dat er iets niet klopte in het onderwijssysteem. Veel mbo’ers worden gestimuleerd op door te stromen naar het hbo, maar te veel vallen daar uiteindelijk weer uit. Dat is vreemd omdat er zoveel getalenteerde studenten op het mbo zitten. Zij zijn zeer ondernemend en er worden door die studenten prachtige dingen gemaakt en bedacht, maar dit wordt onvoldoende geëtaleerd en bereikt de buitenwereld daardoor niet. Waarom is er geen vervolgopleiding voor het verder ontwikkelen van vakmanschap en ondernemerschap? In mijn nieuwe functie kon ik naar deze vraag ontwerpend onderzoek doen en innovatieprojecten opzetten. Maar ik had – na vijftien jaar in de culturele sector te hebben gewerkt – behoefte aan kennis wat er de afgelopen tien jaar allemaal gebeurd en vernieuwd is in die sector. We zijn namelijk een nieuw tijdperk aan het betreden, en ik wilde weten wat er anders is en anders wordt; wie de key-players zijn. Ik miste de kennis, vaardigheden en methodes om dit te onderzoeken, en dat ben ik nu binnen deze masteropleiding aan het leren.’
Versterkt deze master jou in je werk op het ROC?
‘Ja, deze master versterkt mijn werk enorm. Dat komt door de gesprekken die ik voer met mensen uit het veld, de boeken die ik nu lees, maar ook door het co-creëren; een belangrijk element binnen de opleiding. Vanuit verschillende disciplines brengen docenten, professionals en medestudenten hun expertise en ervaring in.’
‘De opleiding daagt je via verschillende vormen uit om interdisciplinair te werken aan co-creatie en de crossover te maken. Zo zijn er Breakouts: dat zijn masterclasses van mensen die zich op een innovatieve manier in het werkveld bewegen. Daarnaast biedt de opleiding Thinktanks aan. Vanuit je fascinatie, iets dat je al helder moet hebben als je aan deze opleiding begint, kies je er twee uit. In deze Thinktanks praat je, met bijvoorbeeld een filosoof, over je project. Je krijgt dingen aangeboden, maar brengt ook zaken in. Doordat je medestudenten met je meedenken en andersom, maakt dit de gesprekken heel interessant. Want iedereen werkt aan eigen projecten, maar we zijn tegelijkertijd met hetzelfde doel bezig.’