Design by doing
Tijdens het traject maakten we eerst kennis met verschillende technologieën door er zelf mee te spelen. Die manier van leren paste erg goed bij de ontwerpmethodiek waar ik zelf mee werk: design by doing. We gingen aan de slag met met technologieën als VR en XR, maar ook visueel programmeren in Isadora. Dat laatste was precies wat ik nodig had: een visuele huls die het programmeren voor mij minder abstract maakte. Ik kon zien waar ik mee bezig was, en ik merkte dat ik er daardoor weer ging spelen en experimenteren.
Hoewel ik me Isadora tijdens het traject voldoende eigen heb gemaakt om het in te kunnen zetten in mijn onderwijs, was dat niet het einddoel. Ik kan er nu goed genoeg mee overweg om de studenten er wegwijs in te maken, maar ik ben er geen expert in. En dat vind ik ook helemaal niet erg. Mijn doel was om een installatie te bouwen waarin analoog en digitaal met elkaar gemixt worden en die ik bij verschillende doelgroepen voor verschillende doelen in kan zetten.