Het HKU onderwijs is nu een paar weken online. Hoe loopt en bevalt dat? In dit artikel spreken Job van Nuenen (docent bij Image and Media Technology ofwel IMT, onderdeel van HKU Media), Naomi Voet en Xenia Lodewijks (studenten IMT) over hun ervaringen met deze nieuwe vorm van onderwijs.
Uit de gesprekken blijkt dat er duidelijk positieve ontwikkelingen plaatsvinden richting blended onderwijs, maar dat deze veranderingen nog erg ongemakkelijk kunnen voelen. Het online lesgeven is nog geen automatisme en dit kost energie. Het lijkt wel of de HKU-docenten massaal gestart zijn met hun opleiding tot blended docent en nu in korte tijd hun stageopdrachten proberen te halen. Oude gewoontes worden vervangen door nieuwe, en dat kost tijd.De docent
Job van Nuenen: 'Ik kan niet zeggen dat we op dit moment al volop in het blended onderwijs zitten. We geven zeker anders onderwijs, maar het voelt nog vaak alsof we met tijdelijke oplossingen werken. De oplossingen worden steeds een beetje beter naarmate we onze ervaringen gebruiken om het lesgeven aan te scherpen.'
'Een van de eerste dingen die we samen met de studenten ontdekten is dat de concentratie veel sneller verdwijnt. Studenten haken online echt eerder af dan in een fysiek lokaal. In een lokaal kun je dat als docent aanvoelen, online lukt dat niet.Wat ik daarbij het meest mis is de non-verbale communicatie, de onbewuste interactie met de groep. In een Jitsi-sessie kun je niet goed peilen wat de energie is en moet je dus op een andere manier proberen af te stemmen welke informatie de klas nog kan opnemen. Soms wauwel ik dan wat langer door dan nodig is....'
Breek het op
Dat heeft directe invloed gehad op hoe Job zijn les vormgeeft. ‘Nu geef ik bij mijn Creative Coding-lessen steeds een kort stukje plenair informatie en instructie, waarin ik veel voorbeelden laat zien. Vervolgens geef ik een opdracht die de studenten in twee- of drietallen gaan maken.'
'Ik geef ze bijvoorbeeld een stuk code om te analyseren waarna ze er vervolgens een nieuwe versie van moeten maken. Dan loop ik digitaal rond en stap de verschillende breakout sessies in. Daarna komen we klassikaal terug met feedback op de opdrachten.''Voorheen was het makkelijker om tijdens het werken alle studenten in het oog te houden om op tijd bij te kunnen sturen. Daar mis je echt stappen in, dus ik vind het belangrijk om de ingeleverde opdrachten diepgaand te bekijken en daar feedback op te geven.‘