Wat is er zo mooi aan het maken van filmmuziek?
‘Met muziek kan je een bepaalde sfeer neerzetten, je kan er emoties mee versterken. Een soundtrack kan een film echt maken of breken. Daarnaast werk ik graag met anderen samen, ook vanuit andere disciplines. Samen met de regisseur ga je op zoek naar het gevoel dat je wil uitdrukken. Vervolgens werk je samen met andere muzikanten in de studio. Bij grote producties is er zelfs budget om een orkest stukken te laten inspelen. Dat is wel echt de muziek die ik wil maken.’
Hoe zag jouw stage eruit?
‘Ik kreeg mijn eigen bureau in de studio van Vidjay. Van dichtbij kon ik zien hoe hij te werk gaat en ik kon hem alles vragen. In eerste instantie was ik vooral bezig met het maken van cuesheets en hielp ik bij het klantcontact. Dat klinkt misschien saai, maar voor mij was het ontzettend leerzaam. Je leert hoe je communiceert binnen het vak en hóe je te werk gaat. Vidjay is enorm georganiseerd en dat is belangrijk. Zo voorkom je dat je bijvoorbeeld een verkeerd document naar een opdrachtgever stuurt. Daarbij is het essentieel voor je eigen workflow. Als muziekcomponist heb je heel veel bestanden, die moeten allemaal goed op orde zijn, anders raak je het overzicht kwijt.’
Heb je zelf ook meegewerkt aan een productie?
‘Voor de animatiefilm Pandabeer in Africa heb ik meegekeken met de spotting. In deze fase is een film vaak nog niet af, maar je bepaalt al wel waar welke muziek moet komen. Het was fascinerend om te zien hoe Vidjay meteen ziet wat er nodig is en begint met muziek maken. Omdat het niveau zo hoog lag, ging ik er eigenlijk vanuit dat ik niet zelf aan de slag zou mogen in de studio. Maar ik mocht toch bij wat taken assisteren. Ik heb geholpen bij het opnemen van de fluitmuziek en ik was verantwoordelijk voor de synths in de achtergrondmuziek. Ook heb ik voor een scène de tribal drums geprogrammeerd. De film is binnenkort te zien in de bioscoop, dus dat is superleuk.’
Zie je een toekomst in Los Angeles voor jezelf?
‘Ik weet niet of ik in LA zou willen wonen. De stageplek was te gek, maar de stad zelf is zo enorm en ik voelde ik me er niet echt thuis. Je merkt wel dat ze daar met veel serieuzere budgetten voor muziek werken. De lat ligt hoog en de deadlines zijn heftig, maar het zijn wel de producties waar ik graag aan zou willen meewerken. Voor nu richt ik me eerst op afstuderen, het verder opbouwen van mijn portfolio en netwerk. Sinds ik terug ben van mijn stage heb ik al allerlei filmprojecten kunnen aannemen. Een daarvan is via Vidjay, een klus waar hij zelf geen tijd voor had. De regisseur is gelukkig tevreden met wat er tot nu toe ligt.’
Een soundtrack kan een film maken of breken
Student Muziek en Technologie Floris Heemskerk kreeg de unieke kans stage te lopen bij filmcomponist Vidjay Beerepoot in Amerika. Vidjay studeerde óók Muziek en Technologie, verhuisde in 2010 naar Los Angeles en maakt filmmuziek voor opdrachtgevers als Sony, Nickelodeon en Disney. Hoe dat in zijn werk gaat kon Floris drie maanden lang van dichtbij meemaken.
Een soundtrack kan een film maken of breken