Met een score van 80 uit 100 heeft HKU de op twee na beste opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. Docent Tamar Clasquin is trots en blij met de titel Topopleiding, maar het verandert weinig aan hoe ze zelf naar de opleiding kijkt. ‘Ik vond al dat we het goed deden.’ begint ze lachend. ‘Het is natuurlijk altijd ons doel om een goede opleiding te maken. Toch voelt zo’n erkenning wel goed. Vooral omdat het betekent dat studenten zich blij en tevreden voelen met de keuzes die wij maken ...’ De lof van de studenten gaat vooral uit naar de sfeer die in de ateliers en de lessen heerst en naar de kwaliteit van de docenten.
Docent Beeldende Kunst en Vormgeving: een Topopleiding
De opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving is een Topopleiding in de Keuzegids hbo 2023. Studenten en docenten leggen uit wat de opleiding zo bijzonder maakt.
Klein en persoonlijk
Student Melfi van den Broek twijfelde tot het laatste moment van de havo tussen een kunstopleiding en het vwo. Toen ze binnenstapte bij Pastoe was de keuze duidelijk. ‘Ik ben naar alle open dagen van kunstopleidingen geweest en luisterde goed naar mijn gevoel. Bij HKU Beeldende Kunst in de Pastoe fabriek voelde het meteen fijn. Ik had gesprekken met docenten en studenten en het voelde heel erg persoonlijk.’ Die eerste indruk bleek te kloppen. ‘Mijn verwachtingen kwamen allemaal uit. Gedurende de hele opleiding bleef de begeleiding heel persoonlijk, van vragen over stages tot feedback op het beeldende proces.’
Student Salihanur Akpınar deelt dit gevoel. ‘Er is weinig hiërarchie tussen studenten en docenten en er is veel uitwisseling tussen beide. Daarnaast gaat het niet alleen over “we maken kunst” maar ook “we verbinden mensen met elkaar”. De opleiding faciliteert verbinding van verschillende culturen en gezichten. Daardoor ga je sneller samen aan de slag en voel je dat je jezelf kunt zijn.’
Docent Tamar denkt ook dat de kracht van de opleiding zit in de kleinschaligheid en de persoonlijke aanpak. ‘We zijn een benaderbaar team. We kennen onze studenten goed en vice versa.’
De maker als motor
Bij Docent Beeldende Kunst en Vormgeving word je opgeleid tot docent en evengoed als kunstenaar. ‘Ons motto is “de maker als motor”’ vertelt Tamar. ‘Als je zelf een beeldend proces van binnenuit kent, maakt dat je ook een betere begeleider van dat proces voor anderen.’
Student Salihanur Akpınar ziet dit principe ook terug in het docententeam. ‘De docenten zijn heel divers. Het zijn kunstenaars in de praktijk waardoor ze weten wat er echt speelt. Dat maakt de les spannend. Er zijn docenten van verschillende disciplines en zelfs binnen disciplines verschillen ze enorm.’ ‘Er is niet maar een waarheid. Ze geven les vanuit hun eigen ervaring en overtuiging. Niet uit een boek. Daar kun je zelf uithalen wat voor jou relevant is.’ vult Melfi aan.
De educatieve kant krijgt ook veel aandacht. Tamar: ’Het ontwikkelen van docentvaardigheden krijgt in de opleiding natuurlijk veel aandacht. Dat is evenals beeldend werk maken een persoonlijk proces. Als je voor de klas staat is je klas als een spiegel. Onze studenten leren zichzelf in vier jaar goed kennen en kunnen een eigen stijl van maken en overdragen ontwikkelen. Het mooist is als de rol van docent en kunstenaar samensmelten: dat de grens tussen kunst maken en lesgeven vervaagt.’
Verbeterpunt
Als verbeterpunt kwam uit de Keuzegids hbo 2023 naar boven dat de aansluiting op de beroepspraktijk beter kan. Melfi: ‘Ik snap wel dat dat een verbeterpunt is. Ik heb zelf altijd stages uitgezocht bij plekken waar ik daadwerkelijk zou willen werken. Als je zelf minder initiatief neemt is dat inderdaad lastig. Maar tegelijkertijd kun je altijd wel bij iemand terecht.’ Salihanur: ‘Ik weet van de tweede en derdejaars dat er al vooruitgang wordt geboekt. Zij lopen nu ook stage op verschillende onderwijsniveaus.’
Docent Tamar is blij met de feedback. ’Je hebt altijd te maken met het verschil tussen praten over de praktijk en de praktijk daadwerkelijk beleven. Het belang van stages is daarom groot. Soms best confronterend hoe studenten na een week stage terugkomen; “Wow, ik heb nu zo veel geleerd!”. Maar het is mooi: in de praktijk word je in het diepe gegooid, daar leer je zo veel in een hele korte tijd.’