Beeld met een boodschap
Van foto’s ontwikkelen in de doka tot blindelings je weg vinden in Photoshop. Binnen de afstudeerrichting Photography leer je alle kneepjes van het fotografie-vak. Maar vierdejaarsstudent Jente-Floor Olthof ontdekt dat het nog verder gaat dan dat. De installatie die zij nu maakt voor haar afstuderen vormt een mix van 3D kunst, video-mapping, film en geluid.
Beeld met een boodschap
‘Daarnaast gaven de seminars in jaar 1 en 2 mij de ruimte om nieuwe gebieden te verkennen. Ik koos voor de seminar ‘Filming the Sound’, over geluid en hoe je dat kunt toepassen in je project. Daarna ben ik me gaan verdiepen in videomapping tijdens het seminar ‘Projectie in de Openbare Ruimte’. Daar heb ik geleerd hoe je licht en video’s kunt projecteren op objecten. Hierbij schijnt de projectie alleen op het gekozen voorwerp, ongeacht waar het object in de ruimte staat. Dit seminar vond ik heel leuk omdat het me liet zien dat zelfs film 3D kan worden.’
Nanometer
‘Als vierdejaars ben ik nu bezig met mijn afstudeerwerk. Daarin pas ik al die disciplines toe. De installatie die ik maak vormt een mix van beeld, geluid en film. Centraal in mijn project staat de kubus. Feitelijk gezien moeten alle zijdes van een kubus op de nanometer af gelijk zijn. Bij de kubussen die wij tegenkomen in het dagelijks leven is dit bijna nooit het geval. Ik vraag me dan af: Wat zegt dit over kennis en hoe gaan we daarmee om? En kunnen we het dan eigenlijk nog wel een kubus noemen? Ik wil de kijkers uitnodigen met een andere blik naar de wereld om hen heen te kijken. Hoewel dit nog nauwelijks iets met fotografie te maken lijkt te hebben, vormen de basiscompetenties toch het uitgangspunt in mijn werk. Het zijn de dingen waar je haast niet meer over nadenkt zoals compositie, research, of skills die ik ontwikkeld heb binnen Photoshop en in de printwerkplaats.’
Complimentjes
‘Het meest waardevolle aan de opleiding vind ik dat je op een andere manier leert kijken en nadenken. Dat is niet meteen te zien in het werk dat iemand maakt, maar zit in jezelf en is iets wat alleen jij kan ervaren. Je leert loskomen van een mening of iets mooi of lelijk is. Tijdens feedbackmomenten ga je met elkaar in gesprek over de gedachte achter het werk: wat vertelt het ons? Zo leer je reflecteren op je werk, op jezelf en je leert omgaan met kritiek. Dat is ook buiten je leven als beeldmaker belangrijk. Natuurlijk geef je elkaar wel eens complimentjes als je het een vet beeld vindt. Maar dat is niet waar het uiteindelijk om gaat.’