Animatie is een oefening in geduld

Arnold Berssenbrugge

Arnold doet het vierde jaar van Animation 2D en vertelt over zijn passie voor tekenen en beeldverhalen.

Het vierde jaar van je studie bij HKU Media staat in het teken van afstuderen. Je concentreert je je op je eigen beeldtaal en je positie in het werkveld. Je werkt aan een scriptie en je afstudeerproject.

Waarom heb ik voor Animation 2D gekozen?

'Bij Animatie 2D heb je de mogelijkheid om volledig op je eigen manier met animatie om te gaan. We maken hier animaties met analoge en digitale animatietechnieken of combinaties hiervan. 3D animatie is meer op software gericht. Ikzelf teken het liefst de hele dag, de meeste van mijn projecten beginnen met een karakter. Uit een poppetje ontstaat een verhaal en dan komt het tot leven. Ik teken het liefste met de hand op een tablet en computer. Dit geeft me de meeste vrijheid om aanpassingen te doen en om al tekenend ideeën te krijgen.'

Geduld

'Animatie is een geduldoefening. Voor 1 seconde animatie heb je gemiddeld 12 tekeningen nodig dus het helpt enorm als je plezier hebt in wat je doet. Je zit hier in een klas met mensen die ook ongelofelijk enthousiast en gemotiveerd zijn en dit werkt heel aanstekelijk.'

Ontwikkeling

'Toen ik begon aan 2D animatie droomde ik - net als iedereen - om grote producties te maken. Daarna leer je de werelden en technieken in animatie kennen en ontdek je uiteindelijk wat voor maker je wilt worden. Je maakt korte films en leert risico’s te nemen met het vertellen van beeldverhalen. Ook mijn interesse in het werk van anderen heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. Zo ben ik er onder andere achter gekomen dat animatie een uitermate geschikt medium is om moeilijke onderwerpen aan te kaarten die in “normale” film heel confronterend kunnen zijn.

Ik ben vooral beter geworden in tekenen. In de eerste helft van het vierde jaar krijg je de tijd om je eindexamenfilm voor te bereiden. Mijn idee staat nog niet vast. Ik ben nu aan het zoeken naar een manier om illustratie en animatie met elkaar verbinden door middel van beweging in beelden die normaliter stil staan.'