Tokenisme in reclame
Jalda Mina Hamidi Abd Abad
Tokenisme in reclame omschrijft de handeling waarbij een persoon met een diverse achtergrond wordt verwerkt in een reclame, enkel en alleen om een soort schijnbare diversiteit te creëren. Het gaat hierbij om onoprechte diversiteit.
Tokenisme in reclame
De EDI Flowchart is een diversiteitschecklist in de vorm van een stroomdiagram met vragen in een ja/nee-structuur. Door het aanwakkeren van bewustwording bij de medewerkers van reclamebureaus door het stellen van de juiste vragen, worden zij ondersteund in het maken van de op dat moment meest veilige keuzes op het gebied van diversiteit, inclusiviteit en representatie. Door het gebruiken van de EDI Flowchart wordt aan het begin van het productieproces in de pre-productiefase tot het eind in de post-productie en follow-upfase, rekening gehouden met het waarborgen van diversiteit, inclusiviteit en representatie, en het voorkomen van tokenisme, stereotypering en backlash. Door middel van de EDI Flowchart wordt er tijdens het produceren van een reclame een diversiteitschecklist bijgehouden om er zeker van te zijn dat er oprechte diversiteit wordt gewaarborgd. Dit resulteert in een reclame die idealiter vrij is van tokenisme en vol van diversiteit.