RE_NATURE

RE_NATURE is een festival waar je kunt er genieten van een weekend vol groene inspiratie. Het festival biedt een gevarieerd programma met workshops, talks, markt, wandelingen, ceremonies, kunstprojecten, diners, concerten, films en theater.

Vabuit HKU BioArt toont HKU op RE_NATURE een selectie van werken die de relatie tussen mens en natuur onderzoeken. Het doel is om het publiek (opnieuw) te verbinden met de natuur of op zijn minst hun huidige relatie met de natuur te bevragen.

De HKU BioArt showcase

BioArt is als discipline niet meer weg te denken uit het kunstwerkveld. Het is een kruisbestuiving van kunst, wetenschap, technologie en filosofie waarbij wordt gewerkt aan het actuele en urgente thema van de ecologische crisis. Kunst is door haar beeldende en verhalende karakter heel geschikt om dit soort abstracte inhoud tastbaar te maken. Met dit als uitgangspunt is HKU in 2020 de BioArt course gestart met en voor studenten en docenten. Binnen colleges, hands-on sessies en meet-ups verkennen we de complexe materie en artistieke methoden om die voor een breder publiek ervaarbaar te maken. Martijn van Gessel (HKU) is initiator en treedt op als coördinator van het BioArt onderwijs- en onderzoeksprogramma. Tijdens de HKU BioArt Showcase toonden onderstaande HKU'ers hun werk tijdens RE_NATURE 2024 in Ruigoord Amsterdam.

De Knuffelboom - Marit van der Hulst
De Knuffelboom werkt als een weerspiegeling van hoe we de natuur zouden moeten behandelen: zoals je ook je geliefde knuffel zou behandelen. Het gevoel dat Marit van der Hulst ervaart bij zowel bomen als knuffels komt overeen. Het gevoel van bescherming, geborgenheid en een gevoel van thuis zijn. De Knuffelboom probeert dat gevoel over te brengen. Het werk is volledig gemaakt met weggegooid textiel, knuffels en schapenwol.

Doodzonde - Maryam de Vries
Doodzonde is een installatie die de bezoeker meeneemt naar een verre toekomst, waar de mensheid slechts een vage herinnering is en de levende natuur weer de overhand heeft gekregen. Oude technologieën, eens het summum van menselijke vooruitgang, worden nu omarmd door het groen van de natuur, als getuigen van een tijdperk dat ooit was. De installatie is gemaakt van gerecyclede oude media-technologie en beelden, analoge media en dragers die begrijpelijker en toegankelijker zijn voor onwetende entiteiten uit de toekomst, in tegenstelling tot de moderne, complexe digitale apparaten van vandaag.

Regenerative Hunting - Pan Vanitcharoenthum
Regenerative Hunting is een alternatieve en artistieke levensstijl die nadenkt over hoe je jezelf kan onderhouden en tegelijkertijd het ecosysteem bevordert. Het is een praktijk die de dominante voedselindustrieën in Nederland in twijfel trekt en probeert een duurzamere manier te vinden om voedsel te verkrijgen door op invasieve soorten te jagen en voedsel te foerageren. Sinds het project in 2023 startte heeft Pan zicht gericht op de jacht op invasieve soorten Amerikaanse rivierkreeften en Pacifische oesters, en hij heeft onlangs ook geleerd om planten te foerageren.

The Backyard Windturbine - Rosa Maas
Als Nederlanders houden wij van windmolens. Vooral van de traditionele molens die nu ons landschap sieren en merendeels Rijksmonumenten worden genoemd. Waar traditionele windmolens kunnen rekenen op trots binnen de lokale kringen, gaat de bouw van windturbines vaak gepaard met opstand vanuit de lokale bevolking. Windturbines zorgen voor geluidsoverlast, vervelende slagschaduwen en horizonvervuiling. Wel zijn windturbines een belangrijke bron voor groene stroom. Wij lijken wel windturbines te willen, maar, zoals een vaak gehoord gezegde: ‘Niet in mijn achtertuin’. Rosa besloot te reageren op deze discussie door mijn eigen windturbine te bouwen, specifiek ontworpen voor in de achtertuin.

Wedergeboorte - Rosalie Mignonne van Velsen
Wedergeboorte verkent de diepe band tussen mens en de rest van de levende wereld, en herinnert ons eraan dat we allemaal voortkomen uit de schoot van Moeder Aarde. De groene entree van een kerk, bekleed met gras en mos, symboliseert onze wedergeboorte en de terugkeer naar onze oorsprong. De kerk fungeert als een baarmoeder, een veilige plek waar we onszelf opnieuw kunnen ontdekken, waar we kunnen reflecteren op ons begin als enkel een eicel en een zaadcel, samengesmolten tot iets dat de potentie heeft om uit te groeien tot een complex, voelend wezen. Het is een uitnodiging om met respect en nederigheid terug te keren naar onze bron.

the ground that frees us - Rym Hayouni
Met een achtergrond in theater richt Rym Hayouni zich sinds 2019 op performance art. Via haar artistiek onderzoek in scenografie verdiepte ze zich in het onderwerp van de aarde en het web van verweven relaties boven en onder de oppervlakte. Rym verzamelde aarde bij boerderijen, tuinen, autonome ruimtes, stedelijke tussenruimtes waar materie in verval de plek heeft overgenomen. Na een tijdje ging Rym van verzamelen naar verspreiden, ze koos ervoor om te de-collecteren als een actie om de aarde te vieren die ontsnapt aan de dominante verhalen, de grenzen, de bezitterige, extractieve en uitbuitende relaties die we erop plaatsen. Bij RE_NATURE word je uitgenodigd om te voelen, aan te raken, te luisteren, je handen in de aarde te steken en de aarde te vieren als een drang naar vrijheid en een drang.

may Nature gambol - ARDEMAR (Francisco César) en xicoribas (Xico Ribas)
may Nature gambol is een audiovisuele performance voor piano, live-elektronica en generatieve visuals van xicoribas en ARDEMAR. Door gebruik te maken van gerandomiseerde live-sampling, een transducer die aan de piano is bevestigd, veldopnames en een microscopische live-camera, wil het project inspireren om weer in contact te komen met onze zintuiglijke omgeving, een niet alledaagse blik op de wereld waarin we leven te wekken en een kans te bieden om te reflecteren hoe we ons in ons dagelijks leven verhouden tot ons landschap.