Offscreen

  • 13/09
  • 12/10

In samenwerking met HKU Media en Studio Camera presenteert AG OFFSCREEN, een tentoonstelling met lens-based werk van drie alumni en twee docenten van HKU Media. Vijf filmische installaties vinden een tijdelijk huis in de tentoonstellingsruimte van AG. Welke dimensies kunnen daar worden toegevoegd aan het arsenaal van de filmkunst, die zich doorgaans beperkt tot een projectie op een wit scherm in een donkere zaal. Wat gebeurt er als het verhaal loskomt van het doek en zich uitbreidt naar de fysieke ruimte?

Echoes of Home van Lucy Azatyan (HKU Photography 2024) is een korte poëtische film waarin zij, na een verblijf van tien jaar in het buitenland, haar Armeense wortels verkent. Op basis van persoonlijke archieven en met hulp van familieleden duikt de film diep in lagen van identiteit, erfgoed en herinnering.

Tijdens een onderzoek naar queer-erfgoed in Utrecht stuitte Tim van Loon (HKU Audiovisual Media 2022) op een cruising spot bij de Maarsseveense Plassen. Vanuit de ecologie van die plek ontstond een gesprek. Permeable Skins stelt de vraag wat het betekent om, zoals een kikker, een doorlaatbare huid te hebben, waardoor de grenzen tussen het lichaam en de omgeving vervagen.

Voor OFFSCREEN maakte Bea de Visser (docent HKU Audiovisual Media) een speciale installatievariant van haar nieuwste film No Horses on Mars – dit jaar genomineerd voor een Gouden Kalf op het Nederlands Film Festival – die uitgaat van recent wetenschappelijk onderzoek naar de zintuiglijke waarneming van paarden. De film is een poëtisch onderzoek naar wat het dier beleeft – en hoe dit verschilt van (of lijkt op) menselijke waarneming. Why am I me and why not you?

Lichtspiel – Ars Anaclastica (Experiment Nr. 5) maakt deel uit van een serie projecten waarin Zalán Szakács (docent HKU Audiovisual Media) in samenwerking met de Universiteit Utrecht historische lichtprojecties van voor het bestaan van cinema onderzoekt. Het werk in AG maakt gebruik van de breking van licht door kinetisch gestuurde lenzen, waarmee een relatie ontstaat met de architectuur van de tentoonstellingsruimte. Met de installatie Eigengrau Pavilion is Zalán Szakács genomineerd voor een Gouden Kalf Digitale Cultuur 2024.

TELEOS-1 is een installatie van Niels Bierhaus (HKU Audiovisual Media 2024), gebaseerd op de gelijknamige experimentele korte sciencefictionfilm. We zien beelden van een onderzoeksmissie naar exoplaneten, maar het contact met de bemanning van de TELEOS-1 is verloren. Het loslaten van aardse normen en het vinden van mogelijkheden buiten de gebaande paden echoën Bierhaus’ ervaringen van het volwassen worden als queer persoon. Op woensag 25 september is de film van Bierhaus ook te zien tijdens Blikvangers.

_____

Studio Camera biedt programma’s voor audiovisuele en lens-based makers in de regio Utrecht, met een focus op talentontwikkeling, netwerkvorming en kruisbestuiving.


OFFSCREEN is onderdeel van NFFx030 van het Nederlands Film Festival, dat van 20 tot en met 27 september plaatsvindt in Utrecht.

_____

Openingstijden OFFSCREEN - AG

14 september – 12 oktober
woensdag t/m zaterdag van 13.00 tot 18.00 uur

Opening

Vrijdag 13 september om 17.00 uur