Kunst en EconomieDe studie
Opleiding
Bachelor of Art and Economics
Vorm
Voltijd
School
Kunst en Economie
Graad
Bachelor of Arts
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
CROHO-code
34951
E-mail
sz@hku.nl

Kunst en Economie: iets voor jou?

Studenten Kunst en Economie zijn de toekomst. Zij zijn namelijk zakelijk én creatief. Je leert hoe je inspeelt op trends en ontwikkelingen en bent vervolgens als geen ander in staat om veranderingen te realiseren en de kunst- en cultuursector verder te professionaliseren. Bovendien weet je alles van één of meerdere werkvelden. Wil jij het verschil maken in de kunst- en cultuursector? Studeer Kunst en Economie!

Volg ons

Benieuwd naar onze studenten? Volg ons op Instagram! Stel hier ook al je vragen in onze insta live sessies Kunst en Economie Praat (13 januari 16u, 7 april 16u).

Kunst en Economie in het kort

  • Krijg inzicht in hoe de kunst- en cultuursector in elkaar zit en hoe jij daar later een sleutelrol in kunt gaan spelen
  • Ontwikkel zakelijke expertise én creatief denkvermogen, een unieke combinatie in één studie
  • Studeren in een open en prettige sfeer met persoonlijke aandacht van docenten, die zelf ook actief zijn in het werkveld
  • Geef je eigen studie vorm met de keuze van werkvelden, minoren en stages
  • Werk voor echte opdrachtgevers tijdens je studie en bouw een enorm netwerk op
  • Je studeert aan een kunstacademie en bevind je daardoor in een creatieve en innovatieve omgeving
  • Er is een actieve studievereniging en community onder studenten
  • Anderhalf jaar na het afstuderen geeft 95-100% aan betaald werk te hebben op niveau (een baan of eigen bedrijf)

Ben jij een KE'er?

Je hebt een grote passie voor kunst en cultuur, je bent een creatief denker, ondernemend en een echte doorzetter.
Met nieuwsgierigheid zoek je naar passende creatieve oplossingen en durf je ook onverwachte keuzes te maken. Dit doe je alleen, maar vaak ook samen met je medestudenten. Een open houding en goede communicatieve vaardigheden helpen je hierbij.

Waarom Kunst en Economie bij HKU?

Een economische studie binnen een kunstacademie is uniek. Je bevindt je midden tussen de makers, leert hoe creatieve processen werken en wat daar voor nodig is. Onze docenten staan direct in verbinding met de verschillende werkvelden en hebben een uitgebreid netwerk. Uiteindelijk waarderen studenten de studie enorm door de persoonlijke aandacht, de kwaliteit van haar docenten en de open sfeer.

Kunst en EconomieWat leer je
Kunst en Economie

Wat leer je bij ons

Je leert hoe jij op een creatieve en zakelijke manier waarde kan creëren voor en met de kunst en cultuursector. Hiermee word je opgeleid tot cultureel ondernemer en voor management- en adviserende functies in de culturele en creatieve sector. Na een brede basis op zowel creatief als zakelijk gebied in de eerste anderhalf jaar, kies je in het tweede jaar je eigen specialisme. Je hebt de keuze uit maar liefst vijf werkvelden: Beeldende kunst en Design, Media, Mode, Muziek en Theater en Dans.

Je ontwikkelt je breed, maar je kiest ook een richting waar je passie ligt. Zo word je allround en specialist tegelijk. Hoe? Door te doen. Vanaf het eerste jaar ga je samen met je medestudenten aan de slag met projecten voor echte opdrachtgevers. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om tijdens je studie je eigen bedrijf op te zetten. Je kiest creatieve invalshoeken voor vraagstukken in de sector of het werkveld. Dit zie je ook terug in de afstudeerprojecten: vernieuwend, gedurfd, uniek en relevant voor mens, de sector en de maatschappij.

Propedeuse

In jaar 1 leer je organisaties in de kunst en cultuursector te begrijpen. Hoe werkt een creatief proces? Welke financiële en economische aspecten komen daarbij kijken? Je leert ook toekomstgericht te kijken, hoe je een organisatie of onderneming kunt opzetten in de sector en hoe je startende makers een stap verder kunt helpen op economisch vlak en op het gebied van marketing.

Vanaf het eerste jaar ontwikkel jij je al als professional. Je wordt begeleid en leert hoe je moet communiceren en presenteren. Hiernaast duik je in de verschillende werkvelden om je goed te kunnen oriënteren.

Verdiepen

In het eerste semester van het tweede jaar maak je een keuze voor een werkveld. Hier leer je hoe je een concept ontwikkelt en hoe je een boodschap onder de aandacht brengt in woord en ontwerp. Hoe je financiering binnenhaalt en hoe intellectueel eigendom werkt. Ook doe je een project waarbij je een innovatief businessmodel ontwikkelt voor een opdrachtgever.

In het tweede semester van jaar 2 verdiep je je in het gekozen werkveld en ga je zelf een productie / event opzetten.

Minor en stage

Je ontwikkelt jezelf tijdens een fulltime stage binnen jouw interessegebied. Zo loop je een half jaar mee in een organisatie waar je zelfstandig werkzaamheden uitvoert. De andere helft van het jaar volg je binnen óf buiten HKU een minor, dit kan ook in het buitenland.

Afstuderen

In het laatste jaar ga je afstuderen. Je kiest een expertisegebied, thema en werkveld dat jij interessant vindt. Uiteindelijk lever je samen met een zelfgekozen externe partij een bruikbaar eindproduct of oplossing voor de praktijk op.

Bekijk afstudeerwerken van studenten

De werkvelden

In het tweede semester van het tweede studiejaar kies je uit een van de vijf werkvelden. Je specialiseert je in één werkveld waar jouw interesse en passie ligt. In het door jou gekozen werkveld ga je vervolgens ook stage lopen en afstuderen.

Bij alle werkvelden leer je om evenementen succesvol te organiseren, financieren en promoten. Maar ook hoe je zorgt voor een goed concept, de juiste voorbereiding, logistieke uitvoering en goede nazorg. Bij ieder werkveld worden immers evenementen en festivals georganiseerd.

Lees hier meer over de verschillende werkvelden:
  • Het werkveld Beeldende Kunst en Design draait om de visuele wereld en de verhalen en objecten van kunstenaars en ontwerpers die identiteit en visie op de wereld mede vormgeven. Je leert hoe kunstenaars en ontwerpers hun werk maken, nadenken over de functie, materialen en betekenis ervan. Door actuele trends te volgen, krijg je inzicht in hoe kunst en design onze samenleving vormgeven.

    Wat levert het je op? Je leert jouw plek in dit werkveld te vinden en ontwikkelt een zakelijke en innovatieve mindset om de sector te versterken. Je kunt kunstenaars laten samenwerken, nieuwe inkomstenbronnen vinden en kunst toegankelijker maken voor nieuwe doelgroepen. Je helpt de impact van kunst en design te vergroten door creatieve oplossingen te bedenken. Met jouw ideeën zorg je dat kunstenaars en ontwerpers hun werk kunnen blijven doen. Zo speel je een cruciale rol in de toekomst van de kunstwereld.

    Meer weten?

  • Het werkveld Media draait om storytelling, het vertellen van verhalen via diverse platforms zoals film, radio en interactieve media. Wat leer je? Je ontwikkelt je tot een waardevolle mediaprofessional door inzicht te krijgen in creatieve processen en hoe je de juiste doelgroep bereikt. Je combineert creatieve en zakelijke vaardigheden, waardoor je uniek en gewild bent in de mediawereld en bij bedrijven.

    Wat levert het je op? Je kunt direct aan de slag in de media, of het nu gaat om film, tv of marketingcommunicatie. Tijdens je studie bouw je een sterk netwerk op en werk je samen met ervaren mediaprofessionals. Je ontdekt waar je het beste in bent en leert hoe bedrijven storytelling inzetten om klanten aan te trekken. Deze kennis maakt je onmisbaar in de sector.

    Meer weten?

  • Mode is overal en speelt een grote rol in onze identiteit en de samenleving. In het werkveld Mode leer je alle schakels van de mode-industrie kennen, van ontwerp en productie tot marketing en verkoop. Je ontdekt hoe je het creatieve proces kunt managen, innovatie kunt stimuleren en duurzame productiemethodes kunt ontwikkelen.

    Door inspiratielessen, gastsprekers en praktijkopdrachten krijg je inzicht in de modewereld en ontdek je jouw rol daarin. Tijdens stages en een minor in jaar 3 verdiep je je kennis en bouw je een netwerk op. Je kunt werken als manager in de mode, een eigen bedrijf starten of aan de slag in PR, verkoop of productie. In jaar 4 studeer je af met een modeproject. Zo word je een veelzijdige modeprofessional met een focus op creativiteit en economie.

    Meer weten?

  • De muzieksector is voortdurend in beweging, en nieuwe ontwikkelingen vragen om frisse professionals. Bij HKU Kunst en Economie leer je de muziekbusiness kennen, van muziekdeals tot marketing en muziekrecht, terwijl je je netwerk in de industrie opbouwt. Je krijgt inzicht in de productie, distributie en verkoop van muziek en leert de sector kritisch te bekijken, zodat je beter kunt inspelen op toekomstige veranderingen. Daarnaast ontwikkel je marketingvaardigheden, zoals storytelling en het opbouwen van een community via social media.

    Wat je hieruit haalt, is dat je al tijdens je studie samenwerkt met muziekprofessionals en praktische ervaring opdoet. Deze kennis kun je gebruiken om muziek op innovatieve manieren in de markt te zetten. Zelfs als je nog niet weet waarin je je wilt specialiseren, zijn de tools die je leert waardevol voor andere sectoren. Met je creatieve en commerciële vaardigheden verbind je muziek met het bedrijfsleven. Hierdoor word je een veelzijdige speler in de muziekindustrie.

    Meer weten?

  • In de podiumkunsten draait alles om de live verbinding tussen spelers en publiek, zowel binnen als buiten het theater. Je leert hoe het werkveld van presenterende en producerende instellingen werkt, en krijgt inzicht in diverse vormen zoals toneel, dans, muziektheater, en festivals. Je ontwikkelt vaardigheden om producties mogelijk te maken, zonder zelf acteur te worden, maar door het creëren van de juiste context voor het publiek.

    Wat levert het je op? Je wordt een manager in de theatersector, zoals marketeer, productieleider of zakelijk leider, en kunt ook ondernemen. Je leert kansen te zien in nieuwe markten en weet financiële mogelijkheden aan te boren. Met een groot netwerk na je studie kun je direct aan de slag in de sector. Jij wordt de organisator achter de schermen bij theaters, festivals en gezelschappen.

    Meer weten?

Kunst en EconomieWat kun je worden?
Kunst en Economie

Wat kun je worden?

Mensen die open en creatief denken zijn hard nodig, vooral als ze dat ook kunnen omzetten in nieuwe oplossingen en zakelijke kansen. Ben je afgestudeerd aan de studie HKU Kunst en Economie? Dan heb je een titel Bachelor of Arts (BA) op zak, waarmee je alle kanten op kunt. Van je eigen bedrijf tot een baan binnen de culturele en creatieve sector of in het bedrijfsleven. Met een studie Kunst en Economie heb je een hoge baangarantie. 95% van de afstudeerders vindt binnen een half jaar een baan op niveau of heeft een eigen onderneming.

Aan het werk!

Jij kiest voor een groot deel zelf welke kant je op wilt. Er zijn na je studie oneindig veel mogelijkheden om de vaardigheden die je hebt geleerd toe te passen in de praktijk. Wat kun je ‘later’ allemaal worden? Een lijst met concrete voorbeelden:
  • Na de studie Kunst en Economie kun je werken binnen de culturele en creatieve sector als:

    • PR Manager bij een kledingmerk
    • Eventmanager of organisator van een festival
    • Manager van een artiest, band, zaal of (pop)podium
    • Zakelijk leider (of assistent) van een theatergezelschap
    • Marketing- of projectmedewerker bij een museum of galerie
    • Producer bij een omroep of filmmaatschappij
  • Je kunt ook aan de slag in het bedrijfsleven als:
    • Manager van een creatieve denktank
    • Manager van een projectteam ‘klantervaring en klantcontact’ of ‘duurzaamheid’
    • Manager van de afdeling op het gebied van ‘het nieuwe werken’
    • Conceptontwikkelaar
    • Creatief strateeg of consultant
  • Na de studie Kunst en Economie kun je een eigen bedrijf starten:
    • Eventmanagement
    • Artiestmanagement
    • Zakelijk adviseur voor kleine creatieve bedrijven
    • Ontwikkelen van creatieve projecten en concepten voor maatschappelijke organisaties
    • ‘Spin in het web’: verbinder van kunstenaars en bedrijfsleven
Kunst en EconomieActueel
Kunst en Economie

Wat speelt er

Kunst en EconomieAanmelden en toelating
Kunst en Economie

Aanmelden en toelating

Ben je enthousiast?

Meld je direct aan voor de open dag op 23 november 2024. Bovendien zijn er ook meeloopdagen waarop je een dagdeel met Kunst en Economie kunt meelopen. Die zijn op de volgende momenten gepland:

Stel je vragen tijdens Insta Live!

Je kunt ook je vragen stellen tijdens onze insta live sessies met studenten: Kunst en Economie Praat. Deze vinden plaats op: 30 september 16u, 5 november 16u, 13 januari 16u, 7 april 16u. Volg ons daarvoor eerst op Instagram.

Hoe meld ik mij aan voor Kunst en Economie?

  1. Meld je met je DigiD aan via Studielink
  2. Registreer je voor Kunst en Economie
  3. Neem deel aan de matching
  4. Krijg je een positief advies, dan schrijf je je in voor de opleiding via Studielink
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met een van onze studievoorlichters via Servicebalie Studentenzaken.

Aanmelddeadline

Aanmelden voor het studiejaar 2025-2026 kan vanaf 1 oktober 2024 tot 1 mei 2025.

Matchingsgesprekken

Voorheen was Kunst en Economie een Numerus Fixus opleiding, maar per komend studiejaar niet meer. Wat er dan gaat veranderen? Niet zoveel. We blijven een kleinschalige opleiding met veel persoonlijke aandacht voor iedere student, maar door de Numerus Fixus te schrappen verhogen we de toegankelijkheid tot de studie.

Wat we wél doen is matching: we bekijken of de studie bij jou past, maar ook of jij bij de studie past. Dit bestaat uit drie onderdelen:

  1. Motivatiebrief (maximaal 500 woorden) of een video van 1 minuut
  2. Cv
  3. Matchingsgesprek

Nadat je je hebt aangemeld, en je jouw cv en motivatiebrief hebt geüpload, word je ingedeeld voor een gesprek. Hierover ontvang je per mail bericht en krijg je ook meer informatie over wat er van je wordt verwacht tijdens het gesprek. Aan de hand van je motivatie, cv en het gesprek beoordelen we of je een negatief of een positief advies krijgt om Kunst en Economie te gaan studeren.

Ben je verhinderd of verblijf je in het buitenland, geen probleem!
Neem zo snel mogelijk contact op met Servicebalie Studentenzaken via sz@hku.nl of 030 - 209 15 40.

Benodigde vooropleiding

Je hebt minimaal één van de volgende diploma’s:

Beoordelingscriteria

  • Je hebt een goed beeld van de opleiding
  • Je hebt interesse in economie, kunst, cultuur en creativiteit
  • Je bent nieuwsgierig
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en kunt jezelf goed presenteren
  • Je kunt je keuze voor Kunst en Economie onderbouwen

Studielink

Meld je uiterlijk 1 mei aan via Studielink voor Kunst en Economie. Let op, hiervoor heb je een DigiD nodig.

Uitnodiging

Na het inleveren van jouw motivatiebrief/video en cv ontvang je een uitnodiging waarin staat op welke datum jij bent ingedeeld voor het matchingsgesprek.

Het matchingsgesprek vindt plaats op locatie Oudenoord en het gesprek duurt ongeveer 15 minuten. Tijdens het gesprek zijn we vooral benieuwd naar wie jij bent en wat jouw motivatie is. Jij krijgt uiteraard ook de ruimte om vragen te stellen. Doel van het gesprek is te onderzoeken of jij en de opleiding Kunst en Economie een goede match zijn.

Advies

Aan de hand van je motivatie, cv en het matchingsgesprek krijg je een positief of negatief advies om Kunst en Economie te gaan volgen.

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • Bij de opleiding Kunst en Economie bedragen de studiekosten naast het collegegeld ongeveer € 500,- voor boeken en ongeveer € 150,- voor excursies per jaar.

    Daarnaast is een laptop essentieel. Software kun je als student met korting aanschaffen via surfspot.nl.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken via sz@hku.nl of 030 - 209 15 40. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact