Toelating HKU Games

Bedankt voor je aanmelding voor één van de afstudeerrichtingen van HKU Games.
Op deze pagina vind je alle informatie betreffende de toelating. Lees alles goed door.
Toelating HKU Games
De toelatingsprocedure van de opleiding HKU Games heeft het doel om ons een duidelijk beeld te geven van wie jij bent, hoe jij naar de wereld kijkt en hoe jij technologie en jouw creativiteit zou gebruiken om artistieke games te creëren.

Toelatingsopdrachten HKU Games

Om te kijken of HKU Games een match voor jou is, vragen we je om een viertal opdrachten te voltooien; Vijf beelden, Ontwerpopdracht, Portfolio en een Voorstelfilm.

Hieronder staan de vier opdrachten voor de toelatingsprocedure. De opdrachten zijn misschien niet direct duidelijk of multi-interpretabel of roepen vragen op. Dat klopt. Het gaat erom dat je deze opdrachten ondanks dergelijke uitdagingen naar eigen inzicht zo “goed” mogelijk invult.

  • Maak vijf totaal verschillende beelden op basis van één voorwerp.

    De nadruk ligt op "totaal verschillend". Belangrijk is dat je bij de visualisaties zoveel mogelijk vanuit verschillende invalshoeken uit gaat. Als je naar je uiteindelijke beeldenreeks kijkt moet daar het gevoel ontstaan dat er geen enkele relatie is tussen de vijf beelden, maar wel moet het duidelijk zijn dat het voorwerp in elk van de beelden op de een of andere manier het uitgangspunt is geweest.

    Moeten de beelden van goede kwaliteit zijn?
    Nee, het gaat over originaliteit, en niet over je ambachtelijke vaardigheid.

    Moet elk beeldconcept origineel zijn?
    Nee, dat hoeft niet. Eén van de beelden kan gewoon een (slechte) foto van het voorwerp zijn. Als de andere vier daar maar totaal van afwijken.

    Moet het een foto zijn?
    Nee, het mag ook iets anders zijn, als je er maar een registratie van kunt toevoegen.
    • Op de eerste pagina plaats je de vijf beelden van jouw keuze.
    • Op de daaropvolgende pagina vertel je in korte bewoordingen hoe je te werk bent gegaan. Heb je bijvoorbeeld eerst lang na zitten denken over wat je wilde gaan doen, of ben je meteen aan de slag gegaan?
      Misschien heb je zitten wachten op een speciaal moment (bijvoorbeeld dat het regende of dat het volle maan was).
      Heb je een keuze gemaakt uit een hele reeks probeersels, of waren alle 5 de beelden meteen raak?
    • Wat voor ervaring heb je met dit soort opdrachten? Heb je al eens zoiets gedaan op de middelbare school? Of misschien heb je een vooropleiding of cursus gehad?
    Het document (in PDF-formaat) heeft een maximale grootte van 25 MB. Geef het bestand een duidelijke naam: VoornaamAchternaamVijfBeelden.pdf
  • Ontwerp een eenvoudige, korte game met als uitgangspunt “homo ludens”, die je vrienden graag zouden willen kopen én die museum-waardig is. Werk de game als (grof) speelbaar prototype uit.

    Je uitgewerkte ontwerp voldoet aan de volgende eisen:
    • Het gaat ons om jouw concept. We zien dus liever een verrassend, prikkelend, eigen, roldoorbrekend of maatschappijkritisch concept en géén kopie van een bestaande game.
    • Je ontwerp hoeft zeker géén gepolijst product te zijn en mag dus een heel grof doch speelbaar prototype zijn. We houden er rekening mee dat je zeer weinig tijd hebt om deze opdracht uit te voeren. Een (rapid) prototype is een veelal zeer eenvoudige uitwerking van een concept met als doel ideeën en ontwerp-aannames van het concept snel te kunnen testen. Het belangrijkste is dat je prototype daadwerkelijk speelbaar en daarmee beleefbaar is. Probeer dus ook je grove prototype te testen.
    • De werking van het ontwerp moet snel te begrijpen zijn. Hou de tijdsduur van het spel beperkt. Een game van slechts drie minuten is dus prima.
    • Indien je toelating doet voor Game Art: je prototype mag analoog (bijvoorbeeld van papier en karton) of digitaal (met behulp van tools zoals Unity, GameMaker, Adobe XD, Figma maar ook misschien wel Twine, PowerPoint, YouTube of Google Sheets) zijn. Je ontwerp moet jouw eigen game art bevatten.
    • Indien je toelating doet voor Game Development of Game Design: je prototype moet digitaal (Unity, GameMaker, Adobe XD, Figma maar ook misschien wel Twine, PowerPoint, YouTube of Google Sheets) zijn. Voor meer inspiratie over het maken van een digitaal prototype, begin eens bij dit filmpje: https://youtu.be/j48LtUkZRjU .
    Je presenteert je ontwerp in een filmpje (in MP4-formaat) van maximaal 5 minuten (300 MB) waarin je laat zien hoe de game werkt.

    Daarbij licht je toe:
    1. Hoe ben je tot dit concept gekomen?
    2. Welke ervaring heb je willen bereiken?
    3. Voor wie is het ontwerp bedoeld?
    4. Welk onderzoek heb je gedaan?
    5. Wat zou je nog aan je ontwerp verbeteren als je meer tijd had?
    Geef het filmbestand een duidelijke naam: VoornaamAchternaamOntwerpopdracht.mp4.
  • Maak één PDF-bestand waarin je jouw portfolio - een verzameling van creatieve, artistieke en technologische artefacten van jouw eigen hand- laat zien.

    Het is van belang dat de toelatingscommissie een goed beeld krijgt van:
    • Je creatief vermogen en affiniteit met technologie.
    • Je inspiratiebronnen. Wat of wie inspireert je zowel binnen als buiten de game industrie? Hoe zien we je inspiratie terug in je ontwerpen?
    • Je ontwerpend vermogen. Experimenten, schetsen, probeersels, prototypes die hebben geleid tot een uiteindelijk ontwerp. Laat niet alleen eindproducten zien: juist het proces is voor ons belangrijk om te zien.
    • Je technologisch vermogen. Laat zien hoe jij technologie inzet om jouw ideeën zo goed mogelijk te realiseren.
    • Diversiteit aan werk, materialen en stijlen. Laat zien hoe je jezelf durft uit te dagen.
    • Jouw doelgroep. Heb je misschien al een idee voor wie je wilt ontwerpen en hoe je erachter komt wat jouw doelgroep interessant vindt of nodig heeft?
    Je portfolio voldoet aan de volgende eisen:
    • Let op hyperlinks in je portfolio. Commissies zijn niet verplicht door te klikken. Verwijs je dus (alleen) naar een online portfolio, dan kan het zijn dat de commissie deze niet bekijkt. Geef altijd in tekst aan waar een hyperlink naar toe gaat.
    • Indien je toelating doet voor Game Design: je portfolio moet minimaal 2 voorbeelden van eigen (zo oorspronkelijk mogelijke) spelontwerpen laten zien. Dit hoeven niet per se werkende prototypes te zijn - dit mag in de vorm van een One Page Game Design document - zie https://www.gdcvault.com/play/1012356/One-Page.
    • Indien je toelating doet voor Game Development: je portfolio moet minimaal 2 voorbeelden van code met comments laten zien.
    • Indien je toelating doet voor Game Art: je portfolio moet minimaal één digitaal werk bevatten en minimaal één voorbeeld van art in een game.
    Check ook de Tips voor je portfolio verderop op deze webpagina.

    Het document (in PDF-formaat) heeft een maximale grootte van 100 MB. Geef het bestand een duidelijke naam: VoornaamAchternaamPortfolio.pdf

    Let op: indien je portfolio werk van anderen bevat en/of gebruik maakt van AI tools zoals Stable Diffusion, Dall-E, MidJourney, etc. vermeld dan altijd de bron en eventuele mede-makers!
  • Maak een kort filmpje waarin je jezelf voorstelt en kort vertelt waarom jij voor HKU Games kiest.

    We willen een goed beeld krijgen van wie jij bent en zijn onder andere geïnteresseerd in onderwerpen zoals:
    • Hoe heet je, hoe oud ben je en wat is je vooropleiding?
    • Welke afstudeerrichting kies je en waarom?*
    • Waarom kies je specifiek voor HKU Games en niet voor een andere game opleiding?**
    • Wat (of wie) inspireert jou als maker?
    • Kun je een voorbeeld geven van hoe jij een uitdaging creatief hebt aangepakt?
    • Kun je een voorbeeld geven van een kunstuiting die jou het afgelopen jaar heeft geraakt? Licht toe.
    • Zijn er nog aanvullende zaken die jouw motivatie ondersteunen? Licht deze dan toe.
    *indien je je voor meerdere richtingen hebt aangemeld: welke heeft jouw voorkeur en waarom?
    ** https://www.studiekeuze123.nl/studies/30036-creative-media-and-game-technologies-hbo-bachelor

    Het filmpje (in MP4-formaat) dient minimaal 2 minuten en maximaal 3 minuten te duren en houd rekening met een maximale grootte van 100 MB.

    Geef het filmbestand een duidelijke naam: VoornaamAchternaamVoorstelfilmpje.mp4

Aanmelden voor meerdere richtingen

Het kan zijn dat je je voor meerdere richtingen aanmeldt. We vragen je dan om aan te geven wélke richting jouw voorkeur heeft. Zorg dat je voor élke gekozen richting voldoende materiaal aanlevert. Zie ook 'Tips voor je portfolio' op deze pagina.

De toelatingscommissie zal bij de beoordeling altijd in overweging nemen of je wellicht ook geschikt bent voor een van de andere afstudeerrichtingen, mits dat blijkt uit je portfolio. Als de commissie je voor meerdere richtingen geschikt heeft bevonden, kies je zelf bij welke afstudeerrichting je je uiteindelijk inschrijft.

Deadline toelatingsopdrachten

Upload je opdrachten vóór de deadline die in de mail is aangegeven. Nadat we de opdrachten hebben ontvangen word je ingedeeld op de eerst volgende toelatingsronde.

Let op: als we je opdrachten niet voor de deadline hebben ontvangen gaan we ervan uit dat je geen toelating wilt doen.

Uploaden opdrachten

Na het maken van je opdrachten kun je deze uploaden in de uploadtool van HKU Games. Wanneer je je voor meerdere richtingen hebt aangemeld in Studielink, kan dit betekenen dat je meerdere ontwerpopdrachten moet maken. We vragen je dan om in de uploadtool van HKU Games aan te geven wélke richting jouw voorkeur heeft. Zorg dat je voor élke gekozen richting voldoende materiaal aanlevert. Zie ook 'Tips voor je portfolio' op deze webpagina.

Let op:

  • Als je je hebt aangemeld voor meerdere richtingen dan hoef je maar eenmaal de opdrachten te uploaden.
  • Alleen de bestandstypen .doc .pdf .mp4 en avi worden geaccepteerd. Zorg dat alle linkjes werken en dat de filmpjes niet op privé staan of een inlog nodig hebben.
  • Alleen kandidaten die alle opdrachten hebben geüpload worden meegenomen in de beoordeling. Controleer dus goed of je alle opdrachten hebt geüpload.
Zorg ervoor dat je alles bij de hand hebt, zoals je portfoliodocument en alles wat bij je ontwerpopdracht hoort voordat je start met het uploaden van de opdrachten. Heb je nog niet alles compleet? Of kom je er tijdens het proces achter dat je toch nog iets mist? Dan kun je de procedure afbreken en later terugkeren om opnieuw alles in te vullen.

Klik op de button 'start hier met je toelating' om je toelatingsopdrachten te uploaden.

Beoordeling toelatingsopdrachten

Een toelatingscommissie bekijkt en beoordeelt dit materiaal. Er vinden geen fysieke toelatingsdagen of (online) toelatingsgesprekken plaats. Je wordt dus alleen beoordeeld op jouw ingeleverde werk. Op basis hiervan worden kandidaten toegelaten, afgewezen of op een wachtlijst gezet.

Er zijn meerdere toelatingsrondes gepland tussen januari en mei. Hoeveel kandidaten van de wachtlijst alsnog worden toegelaten, hangt af van het aantal beschikbare plaatsen bij HKU Games na alle toelatingsrondes. Als je op de wachtlijst staat, hoor je uiterlijk 1 juni of je wel of niet tot de opleiding wordt toegelaten.

In enkele bijzondere gevallen kan gevraagd worden om aanvullende informatie te verstrekken. Je ontvangt hierover per e-mail een bericht van HKU team Toelatingen, met daarin een deadline wanneer je aanvullende informatie moet aanleveren.

Uitslag

De toelatingscommissie zal je ingeleverde werk beoordelen. In de 6e week na je toelatingsronde ontvang je de uitslag per e-mail.

Tips voor je portfolio

Hieronder een aantal zaken die de toelatingscommissie gráág terugziet in je portfolio.
    • Laat zoveel mogelijk werk zien met een zo groot mogelijke diversiteit aan materialen, technologieën en onderwerpen.
    • Laat niet alleen je nieuwste werk zien maar ook oud werk. Dat geeft ons een beter beeld van je ontwikkeling.
    • Ongeacht de gewenste afstudeerrichting zien we graag bij élke kandidaat (het hoeft niet af te zijn - probeersels zijn prima):
      • visueel werk
      • interactief werk
      • programmeer werk
      • eigen concepten
      • gebruik van technologie (software, hardware, elektronica, etc.)
    • Laat niet alleen je eindwerken zien, maar toon juist óók je proces en de verschillende stadia van eenzelfde werk - dus het proces van de eerste schets tot en met het uitgewerkte werk, inclusief experimenten, fouten, mislukkingen en probeersels.
    • Geef inzicht in dingen die je onderzocht hebt (zoals inspiratie, referentie, playtest, etc.)
    • Voeg aantekeningen toe aan je werken waarmee je aangeeft:
      • wanneer je een werk maakte
      • met welke bedoeling en voor wie je het werk maakte
      • welke creatieve keuzes je maakte
      • wat je zelf goed vind aan het werk en wat je nog zou willen verbeteren
    • Laat zien welke creatieve dingen je nog verder doet (musiceren, LARPs ontwerpen, schrijven, acteren, tatoeëren, etc.)
    • Laat zien dat je al bezig bent geweest met het maken van games en programmeren. Dit mogen probeersels zijn, je hoeft nog niet perfect te kunnen programmeren. Licht toe tegen welke problemen je aanliep, hoe je die hebt opgelost en hoe je proces eruitzag.
    • Geef voorbeelden van je code / manier(en) van programmeren, en licht deze toe.
    • Laat zoveel mogelijk concepten van zelfbedachte games/spelletjes (elk uitgewerkt op één A4), schetsen van hoe mechanics werken, formules van hoe zaken zoals damage worden berekend, experimenten, rapportages van playtests, etc.
    • Probeer ook eens bestaande spellen te voorzien van een extra twist/spelregel of uitbreiding. Of ontwerp eens eigen kaarten voor Hearthstone of een eigen level voor een bestaande game.
    • Mocht je nog te weinig tot geen spel-ontwerpen in je portfolio hebben, probeer dan eens in een korte tijd (bijvoorbeeld maximaal een uur) concepten te verzinnen en uit te werken tot een One Page Game Design document:
      • Een spel voor in een supermarkt.
      • Een spel over orgaandonatie.
      • Een spel op basis van een verzameling zelfgekozen materialen zoals: 100 fietsen, 127 liter blauwe verf en koeien.
  • Laat vooral veel en gevarieerd werk:

    • Onderwerpen:
      • Game gerelateerd werk zoals: karakters, omgevingen, props, etc.
      • Vrij tekenwerk: denk daarbij aan studies naar waarneming; anatomie, stilleven, architectuur, portret, model, etc.).
      • Autonome werken: bijvoorbeeld een sculptuur, muurschildering, decorontwerp of iets van dien aard.
    • Stijlen: realistisch, abstract, grafisch, 2D, 3D, pixel art, etc.
    • Materialen: potlood, houtskool, verf, klei, collage, video, computer etc.
    • Technieken: Zowel computer als traditionele technieken 2D, 3D, animaties, user interfaces, particle effecten, shaders, belichting experimenten, fotografie, etc.
    • Verder is het belangrijk dat je je affiniteit met het ontwerpen van art in de context van games laat zien.

Aanmelding annuleren

Wil je toch afzien van het toelatingsexamen, trek je aanmelding dan zo spoedig mogelijk in via Studielink.

Vragen

Als je nog vragen hebt, neem dan contact op met de HKU Servicebalie Studentzaken via e-mail sz@hku.nl of telefoon 030-2091540 (maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur).