Over HKU Utrechts Conser­va­to­rium

HKU Utrechts Conservatorium biedt je ontwikkelruimte; ruimte om te groeien als musicus en als mens.

HKU Utrechts Conservatorium

HKU Utrechts Conservatorium biedt je ontwikkelruimte; ruimte om te groeien als musicus en als mens. Dat doe je vanuit ontmoeting en door voortdurend in gesprek te zijn; met jezelf, maar ook met medestudenten, docenten, publiek en professionals uit het werkveld. Meerstemmigheid en het vermogen om te werken vanuit meerdere perspectieven, in steeds wisselende contexten, staan voor ons hierin centraal.

Ruimte om te groeien

Natuurlijk leer je bij ons je instrument of stem te beheersen. Maar we ontwikkelen ook je verbeelding; wie je allemaal kunt zijn als musicus en als mens, welke verhalen je te vertellen hebt en wat de wisselende contexten zijn waarin je die kunt vertellen. Je leert de ander, je publiek kennen en welke betekenis je als musicus kunt toevoegen. Met nieuwe muziek die alleen jij op jouw manier kan maken. Startpunt in deze ontwikkeling ben jijzelf. Wij zien jou; jouw verhaal, jouw inspiratie, jouw talent, jouw creativiteit. Wij geven je de ruimte en helpen je om verder te groeien.

De kracht van dialoog

Op HKU Utrechts Conservatorium ontwikkel je je jezelf vanuit ontmoeting. Een ontmoeting met jezelf, maar ook met de mensen om je heen. We geloven in de kracht van dialoog. Dat we van een gesprek meer leren dan door alleen maar te luisteren. Dat leren reflecteren beter is dan alleen maar dingen uit je hoofd leren. Dat feedback geven en ontvangen tot meer leidt dan bekritiseren. En dat mensen niet leren door ze aan de hand te nemen, maar door ze te prikkelen om zelf verder te willen groeien. In een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan en durft te zijn.

Uitblinken in jezelf zijn

Op HKU Utrechts Conservatorium ontwikkel je je niet alleen tot een musicus die uitblinkt in jouw vak. Je ontwikkelt je tot een musicus die uitblinkt in zichzelf zijn, en vanuit die authenticiteit betekenis toevoegt. We leven in een steeds veranderende wereld waarin het vermogen om de ander, maar ook onszelf steeds opnieuw te leren kennen, van essentieel belang is. Dat geldt ook voor ons als conservatorium; ook wij veranderen voortdurend mee met de wereld om ons heen, dagen ons uit om te werken vanuit nieuwe perspectieven, wisselende contexten en nieuwe voedingsgrond.

Studies

HKU Utrechts Conservatorium verzorgt bachelor- en vervolgstudies op het gebied van muziek. Deze studies hebben diverse afstudeerrichtingen voor 40 verschillende hoofdvakken.
  • De Bachelor of Music in Education leidt jou op tot muziekdocent met een eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Je kunt lesgeven in het basis- en voorgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Ook kun je aan de slag bij organisaties voor kunsteducatie. En bij ensembles, orkesten en podia.
  • Bij de Bachelor of Music Historische Uitvoeringspraktijk ontwikkel je je tot een musicus met een brede instrumentbeheersing. Daarnaast leer je muziek te benaderen vanuit historisch perspectief. Met een kritische houding trek je conclusies uit bronnenonderzoek. Jouw groeiende kennis leidt steeds tot nieuwe inzichten.
  • Tijdens de Bachelor of Music in Jazz & Pop ontwikkel je je als specialist op je instrument. Je leert improviseren, arrangeren en componeren. Je speelt in verschillende bezettingen en doet podiumervaring op in ensembles en projecten. Zo leer je je eigen verhaal te vertellen. Het is jouw toekomst, en jij bepaalt hoe die eruitziet.
  • Van de fuga’s van Bach tot de klankwolken van Ligeti. Bij de Bacholor of Music in Klassieke Muziek ontwikkel je je eigen muzikale persoonlijkheid. Je wordt een expert op je eigen instrument, leert verschillende stijlen kennen en onderzoekt je talenten.
  • Bij de Bachelor of Music in Musician 3.0 onderzoek je je eigenheid en talent door zelf muziek te creëren. Je doet dit op verschillende instrumenten en in verschillende contexten en vrij navigerend door verschillende genres en stijlen.
  • In de tweejarige Master of Music (MMus) vormt jouw persoonlijke studieplan de basis. Zo krijg je de kans om je verder te ontplooien als instrumentalist, vocalist, componist, producer, sound designer of muziektechnoloog.
  • Twijfel je over je keuze voor een bachelor binnen HKU Utrechts Conservatorium? Dan is de basisopleiding een goed begin. Je krijgt individuele instrumentale, vocale en compositielessen. Door de lessen muziekleer en solfège bereid je je voor op het theoretische deel van het toelatingsexamen voor de bacheloropleiding.
  • Heb je een afgeronde Bachelor of Music en toelating gedaan voor de Master of Music? Maar heb je volgens de toelatingscommissie meer voorbereiding nodig? Dan kan de commissie je plaatsen in de pre-master. Een tussenstap om de master te kunnen doen die jij graag wilt.
  • Naast de vierjarige studie koordirectie biedt HKU Utrechts Conservatorium ook de 1-jarige applicatiecursus Koordirectie voor vakmusici aan. Tijdens deze opleiding doe je de kennis en vaardigheden op die nodig zijn om een vocaal ensemble of koor te leiden.

De mensen van HKU Utrechts Conservatorium

  • Studieleider
    Christian Boel

    Afstudeeronderzoek
    Arnoud Herenigen
    Femke Bellaard
    Erzsi Ladage
    Christian Boel
    Jose Konings
    Karin van der Poel

    Arrangeren/ensembleleiding
    Arjen Berends
    Servaas Schreuders

    Begeleiden aan de piano
    Ton-Herman Melis
    Jeroen Thijsen

    Combo
    Peter van der Ent
    Ton-Herman Melis
    Jeroen Thijsen

    Cultuurgeschiedenis
    Renee van Schijndel

    Drama
    Mathijs van der Heide

    Hoofdvak en stage
    Femke Bellaard
    Christian Boel
    Jose Konings
    Erzsi Ladage

    Kobranie
    Jefffrey Noordijk

    Koor, koorleiding en koorpracticum
    Servaas Schreuders

    Muziekgeschiedenis klassiek
    Arnoud Heerings

    Muziekgeschiedenis pop
    Frank de Munnik

    Onderwijskunde
    Jose Konings

    Onderzoeksvaardigheden
    Jose Konings

    (S)Mash-programma
    Erzsi Ladage

    Solfège
    Servaas Schreuders

    Theorie
    Arjen Berends

    Meet the music
    Christian Boel

    Zang
    Dennis Kivit
    Marijke Nuchelmans
    Karin van der Poel
    Marjet Spook

  • Studieleider
    Ivar Berix

    Analyse/synthese
    Kristján Martinsson
    Ward van Woerkum

    Artistiek leiderschap
    Esmée Olthuis

    Artistiek onderzoek
    Ned McGowan
    Nina Glockner

    Artistieke ontwikkeling
    Gijs Batelaan
    Wiek Hijmans
    Tet Koffeman
    Esmée Olthuis
    Bart Soeters
    Eelco Topper
    e.a.

    Compositie
    Ned McGowan

    Creative productie en performance
    Eelco Topper

    Dynamisch kunstenaarschap
    Myra Driessen

    Ensemble
    Wiek Hijmans
    Tobias Klein
    Roosmarijn Tuenter

    Exposure
    Tet Koffeman

    Harmonische ontwikkeling
    Kristján Martinsson
    Ward van Woerkum

    Instrumentaal spel
    Basgitaar
    Bart Soeters

    Drums
    Joost Kesselaar
    Mees Siderius

    Gitaar
    Gijs Batelaan
    Wiek Hijmans

    Piano
    Nora Mulder

    Saxofoon
    Tobias Klein
    Esmée Olthuis

    Viool
    George Dumitriu

    Zang
    Kristina Fuchs
    Jeffrey Noordijk
    Marjet Spook

    Integrale propedeuse opdracht
    Esmée Olthuis

    Interdisciplinaire samenwerking
    Wiek Hijmans
    Francisca Rijken

    Laboratorium
    Jeffrey Noordijk
    Esmée Olthuis

    Maakprocessen voor de muzikale performance (MMP)
    Ard Kok
    Mees Siderius

    Musical Embodiment
    Francisca Rijken

    Muzieksoftware
    Aart de Jong

    Performance art
    Nina Glockner

    Performance coaching
    Nina Glockner

    Stage
    Myra Driessen

    Studiecoaching
    Tet Koffeman

    Vocal Playground
    Jeffrey Noordijk

  • Studieleider
    Cécile Rongen

    Altviool
    Annemarie Konijnenburg (kerndocent)
    Mikhail Zamtsov

    Arrangeren
    Willem van Merwijk

    Cello
    Victor García García
    Jeroen den Herder
    Timora Rosler

    Compositie
    Caroline Ansink
    Anne-Maartje Lemereis

    Contrabas Klassiek
    James Oesi

    Correpetitie
    Leon Bak
    Felix Justin
    Carl van Reenen
    Peter Sluijs
    Mariken Zandvliet

    Declamatie
    Luca Avanzi (Italiaans)
    Anna Kramer (Duits)
    José Lieshout (Frans)

    Drama
    Gusta Gerritsen Teengs

    Dwarsfluit
    Aldo Baerten

    Educatievakken
    Heleen Gerretsen (kerndocent)

    Hobo
    Ernest Rombout

    Kamermuziek
    Annemarie Konijnenburg (coördinator)
    Ernest Rombout
    Timora Rosler

    Kerkmuziek
    Mark Lippe

    Klarinet
    Céleste Zewald

    Koordirectie en koorpracticum
    Rob Vermeulen

    Musician's health
    Criss Taylor

    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings

    Muziektheorie
    Duco Burgers
    Arnoud Heerings
    Daan van den Hurk (kerndocent)
    Anne-Maartje Lemereis
    Mark Lippe
    Rens Tienstra

    Piano
    Vivianne Cheng
    Henry Kelder (kerndocent)
    Evelina Vorontsova
    Klara Wurtz

    Podiumtraining
    Wilfred van de Peppel

    Productievakken
    Aart de Jong
    Eelco Topper

    Viool
    Chris Duindam (kerndocent)
    Carla Leurs
    Hebe Mensinga

    Zang
    Selma Harkink
    Karin van der Poel (kerndocent)
    Erik Slik
  • Theorie
    Arjen Berends
    Daan van den Hurk
    Bart Noorman

  • Studieleider
    Eva Korse

    Analyse/synthese
    Bart Soeters (jaar 2)

    Arrangeren/compositie
    Konrad Koselleck

    Band skills - coaching
    Jaar 1: band skills
    Tobias Nijboer
    Erik Rutjes

    Jaar 2 en 3: band skills specials
    Gé Bijvoet: playground
    George Dumitriu: ensemble Z
    Rembrandt Frerichs: playground
    André Groen: latin
    Joel Groenewold: funk
    Theo de Jong: brasil
    Joost Kesselaar: playground
    Konrad Koselleck: re-composing
    Tim Langedijk: playground
    Jan Schröder: pop/production
    Koen Smits: make it
    Toon Roos: fusion
    Samuel de Smit: live electronics

    Jaar 4 and Master of Music: band skills individual project
    Martijn Crama
    Tami Toledo Matuoka
    Hannie van Veldhoven
    Diverse gastdocenten

    Band Skills Production Management
    Koen Smits

    Basgitaar
    Joël Groenewold
    Theo de Jong

    Big band (project)
    Nils van Haften
    Ilja Reijnhoud
    Diverse gastdocenten

    Close harmony (project)
    Henk Kraaijeveld
    Marit van der Lei

    Contrabas
    Tobias Nijboer

    Hoofdvakdocent Contrabas Klassiek
    James Oesi

    Creating music
    Jan Schröder

    Drums
    André Groen
    Joost Kesselaar

    Fluit
    Caroline Ansink (techniek)
    Mark Alban Lotz

    Gitaar
    George Dumitriu
    Marcel Karreman
    Daan Kleijn
    Erik Rutjes

    Muziekgeschiedenis
    Frank de Munnik

    Piano
    Gé Bijvoet
    Bert van den Brink
    Rembrandt Frerichs
    Celia García-García (techniek)
    Daan van den Hurk (techniek)
    Delaney Nelom
    Marit Thus
    Bart de Win

    Practical rhythm lab
    André Groen

    Professionele ontwikkeling
    Juliette Bogers
    Hannie van Veldhoven

    Saxofoon
    Toon Roos
    Marc Scholten

    Toegepaste muziektheorie
    Bart Noorman

    Trompet
    Rik Mol
    Koen Smits

    Viool
    George Dumitriu

    Zang
    Lydia van Dam
    Kristina Fuchs
    Annemarie Maas
    Harjo Pasveer
    Bart de Win
  • Advanced jazz & pop analysis
    Bart Soeters

    Advanced language coaching for vocalists
    Luca Avanzi, Italiaans
    Anna Kramer, Duits
    José Lieshout, Frans

    Advanced rhythm & pulse
    Ned McGowan

    Arranging for applied contexts
    Willem van Merwijk

    Arranging jazz & pop
    Konrad Koselleck

    Historical informed performance lab
    Antoinette Lohmann

    Improvisation & performance practices
    Mary Sayre

    Jazz & pop lab
    Bart Soeters
    diverse gastdocenten

    Master composers of the 17th century
    Mary Sayre

    Mentoring master of music
    Víctor García García
    Maarten Jansen
    Anne-Maartje Lemereis
    Annemarie Maas
    Ned McGowan (kerndocent)
    Mary Sayre
    Hannie van Veldhoven
    Christiaan Winter

    Music, art & culture
    Arnoud Heerings
    Frank de Munnik

    Musical leadership
    Servaas Schreuders

    Musician in society
    Cécile Rongen

    Non-western rhythms & techniques
    Sjahin Düring

    Physical stage training
    Wilfred van de Peppel
  • Studieleider
    Cécile Rongen

    Arrangeren
    Willem van Merwijk

    Beiaard
    Tommy van Doorn
    Christiaan Winter

    Barokcello
    Victor García García

    Barokhobo
    Daniël Lanthier (gastdocent)

    Baroktrombone
    Bram Peeters (gastdocent)

    Barokviool en barokaltviool
    Antoinette Lohmann (kerndocent)

    Basso continuo
    Mary Sayre

    Blokfluit
    Heiko ter Schegget

    Correpetitie
    Artem Belogurov
    Jörn Boysen

    Educatievakken
    Heleen Gerretsen (kerndocent)

    Fortepiano
    Arlem Belogurov

    Historische documentatie
    Antoinette Lohmann

    Historische fluiten/traverso
    Doretthe Janssens

    Kamermuziek
    Siebe Henstra
    Heiko ter Schegget

    Klavecimbel
    Siebe Henstra

    Musician's health
    Criss Taylor

    Muziekgeschiedenis
    Arnoud Heerings

    Muziektheorie
    Duco Burgers
    Arnoud Heerings
    Daan van den Hurk (kerndocent)
    Anne-Maartje Lemereis
    Mark Lippe
    Rens Tienstra

    Orgel
    Laurens de Man
    Reitze Smits

    Orkestpracticum
    Antoinette Lohmann

    Viola da gamba/violone
    Joshua Cheatham

  • Studieleider
    Marjolijn Boersma

    Bacheloronderzoek
    Annemarie Maas
    Heleen Gerretsen
    Karin van der Poel
    Mary Sayre

    Educatievakken

    Methodiek
    Caroline Ansink (dwarsfluit Klassieke Muziek)
    Chris Duindam (viool en altviool)
    Peter van der Ent (gitaar)
    Heleen Gerretsen (blokfluit)
    Joël Groenewold (basgitaar en contrabas Jazz & Pop)
    Antoinette Lohmann (barokviool en barokaltviool)
    Mark Alban Lotz (dwarsfluit Jazz & Pop)
    Annemarie Maas (zang Jazz & Pop)
    Laurens de Man (orgel)
    Els van Naegele - van Oldenborgh (cello)
    Bart Noorman (trompet Jazz & Pop)
    Els van Oldenborgh (cello)
    Karin van der Poel (zang Klassieke Muziek)
    Ernest Rombout (hobo)
    Cécile Rongen (klarinet)
    Mary Sayre (klavecimbel)
    Marc Scholten (saxofoon Jazz & Pop)
    Martijn Soeterbroek (drums)
    Marit Thus (piano Jazz & Pop)

    Muziekpedagogiek
    Heleen Gerretsen

    Didactiek
    Heleen Gerretsen

    Overige vakken

    Cultureel ondernemerschap
    Petra Befort
    Myra Driessen

    Educatieve stage
    Heleen Gerretsen
    Martijn Soeterbroek
    Marit Thus

    Ensemble leiding
    Servaas Schreuders

    Muzieksoftware
    Daniël Koomen
    Ton-Herman Melis

    Productievakken
    Aart de Jong
    Eelco Topper

    Professionele ontwikkeling
    Petra Befort
    Juliette Bogers
    Doretthe Janssens
    Tet Koffeman
    Annemarie Maas
    Bart Noorman
    Karin van der Poel
    Erik Rutjes
    Criss Taylor

Onderzoek

Docenten op HKU Utrechts Conservatorium hebben een onderzoekende, reflectieve houding, stellen vragen over hun praktijk en zoeken steeds naar manieren hoe ze die verder kunnen ontwikkelen. Zij delen hun ervaringen in de ICAN-onderzoeksgroep. Deze groep komt, onder leiding van lector Bart van Rosmalen van het lectoraat Kunst en Professionalisering, regelmatig bijeen om onderzoekservaringen uit te wisselen en te reflecteren op de vraag hoe deze ervaringen terug kunnen komen in de lespraktijk. Op deze manier staat een onderzoekende, reflectieve houding aan de basis van onderwijsvernieuwing. Meer weten over onderzoek op HKU Utrechts Conservatorium? Betrokken docenten vertellen er alles over op de website van Musework.

Durf te maken

Hoe klinken succes, lef, ambitie en groei? Luister naar studenten die hier hun eigen invulling aan geven.

Contact en locatie

HKU Utrechts Conservatorium is te vinden op onze locatie Mariaplaats.

Bekijk alle contactgegevens van HKU

Volg HKU Utrechts Conservatorium

Blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt bij HKU Utrechts Conservatorium via Facebook en Instagram.

Meld je aan voor onze Concertagenda

De meeste voorstellingen, concerten en optredens door onze studenten zijn gratis te bezoeken. Als je je aanmeldt voor de concertagenda, ontvang je maandelijks per e-mail een overzicht met alle activiteiten.

Aanmelden voor de concertagenda