Lotte riep "HKU-Live" in het leven

Interview met Lotte Fokkens

Lotte Fokkens studeert Kunst en Economie: zij is organisator, conceptontwikkelaar, eventmanager én productieleider in één.

Een jaar geleden bedacht derdejaars KE-student Lotte Fokkens HKU-live. In Ekko biedt zij een podium waarop HKU-studenten hun theatrale en muzikale kunsten vertonen. Belangrijkste doel van de avond: het uitbreiden van je netwerk.

Hoe kwam je op het idee van HKU-live?

‘Ik wil stage lopen als muziekmanager, daarom leek het me goed binnen dat vakgebied meer ervaring op te doen. Al snel had ik voor ogen dat ik een podium wilde bieden aan HKU’ers. Met het idee van een live-evenement in mijn achterhoofd ben ik mensen gaan zoeken om mee samen te werken.’’

Wat is het nut van HKU-live?

‘Voor mij is het een mooie kans om tijdens mijn studie ervaring op te doen met het organiseren van evenementen. Ik ben echt op professionele wijze in het werkveld bezig. We organiseren de avond in EKKO en ik heb als productieleider en eventmanager veel contact met de medewerkers daar. Voor anderen kan het interessant en leerzaam zijn om het podium te bestijgen. Zo doe je ervaring op in je vak én bouw je tegelijkertijd een netwerk op. Tijdens HKU-live leren veel studenten elkaar kennen. Conservatoriumstudenten maken kennis met muziekmanagers en theaterstudenten worden gekoppeld aan productieleiders en conceptontwikkelaars.’

HKU-Live in EKKO (poppodium in Utrecht)

Is het gelukt je netwerk uit te breiden?

‘Absoluut. Op de avonden van HKU-live spreek ik ontzettend veel mensen. Ik heb niet alleen contact met studenten, maar ook met bezoekers. Daarnaast ken ik nu ook veel mensen die bij EKKO werken, de stagemanager bijvoorbeeld. Op die manier zet ik steeds nieuwe lijntjes uit.’

Wat waren de grootste uitdagingen?

‘Als projectleider verzorg ik de financiën, de planning en het contact met de makers. Vooral van dat laatste heb ik veel geleerd. Het zijn namelijk zeven mensen met allemaal een eigen artistieke visie. Daar moet je als projectleider mee om kunnen gaan. Je moet de makers op een goede manier kunnen aansturen. De projectgroep is geen schoolse omgeving meer, want je zit met professionals om de tafel. Daarnaast bleek subsidie aanvragen bij de gemeente een hele klus. Je vraagt namelijk geld aan bij verschillende afdelingen. Die gemeentelijke bureaus hebben elk hun eigen criteria. Daardoor moest ik mijn plan in veelvoud herschrijven om per dienst passend te zijn.’

Wat neem je mee uit HKU-live?

‘Binnen dit project ben ik conceptontwikkelaar, projectmanager én productieleider. Je doet veel ervaring op door het vervullen van zoveel verschillende functies. Ik heb geleerd hoe ik de leden van deze projectgroep goed kan aansturen. Bijvoorbeeld door ze taken te laten vervullen die op hun lijf geschreven zijn. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat ik HKU-live uit eigen intitiatief ben begonnen. Dat probeer ik ook met HKU-live uit te dragen aan mijn medestudenten: doe zo veel mogelijk verschillende dingen naast je studie. Ik wil het initiatief blijven nemen en mijn netwerk, dat ik heb weten uit te breiden dankzij HKU-live, neem ik graag mee!’

Interview: Yvo Nafzger
beeld: Lotte Fokkens