Net als bij alle afstudeerrichtingen van Muziek en Technologie vind je in Audio Design een mix van muziek, geluid en technologie. Bij deze richting is je focus: hoe giet ik door middel van technologie, muziek en geluid in een passende vorm? Je schrijft bijvoorbeeld software voor een installatie die met geluid reageert op de bewegingen van bezoekers. Of je zorgt door slim gebruik van microfoons en effecten dat de sound van een live band de sfeer van elk nummer volgt.
Bij ons leer je niet alleen techniek beheersen. Je kijkt met een bredere blik: hoe werkt de beleving van geluid en muziek bij een luisteraar? Welke beleving past het best bij een bepaald artistiek idee, en hoe kun je dat technisch vormgeven? Hiervoor leer je allerlei technologie kennen, op creatieve manieren inzetten en combineren. En als er iets ontbreekt, ontwerp je het zelf.
Dit alles leer je door in projecten dingen uit te proberen: via het maken leer je ook de theorie. Wij dagen je steeds uit om je blik te verbreden. We leggen niet alleen de werking van een reverb-plugin uit, maar ook de principes, zodat je met verschillende setups kunt werken en custom setups kunt ontwikkelen. We laten je werken met verschillende muziekgenres en -culturen, zodat je beter snapt hoe je je eigen muzikale keuzes maakt.
De technologie hoef je aan het begin van de opleiding natuurlijk nog niet te snappen. Belangrijk is dat je dingen wilt uitproberen en je eigen ideeën over de beleving en vormgeving van geluid op z'n kop durft te zetten. Of je uiteindelijk opnametechnicus, systeemontwerper of geluidskunstenaar wordt, maakt ons niet uit. Wat wel uitmaakt? Door de brede blik die je binnen de opleiding ontwikkelt, kun je doordachte eigen keuzes maken en bouwen aan een lange, gevarieerde carrière.
Audio Design
Over de studie
- Opleiding
- Bachelor Creative Media and Game Technologies
- Vorm
- Voltijd
- School
- Muziek en Technologie
- Graad
- Bachelor of Science
- Duur
- 4 jaar
- ECTS
- 240
- Type
- Bachelor
- Taal
- Nederlands
- CROHO-code
- 30036
- Locatie(s)
- IBB-laan
- sz@hku.nl
- Telefoon
- 030 - 209 15 40
Studie in Cijfers
Weten hoe deze Bachelor scoort in vergelijking met andere opleidingen?
Wat leer je bij ons
- Je ontwikkelt muzikaal inzicht en leert de opbouw van verschillende soorten muziek en klank ontleden.
- Je leert alles over de beleving van geluid en hoe je die creëert met technologie. Bijvoorbeeld binnen de vakgebieden studiotechnologie/live audio, creative system design, klankontwerp, sonic interaction design en sound design.
- Je leert creatieve oplossingen bedenken door conceptontwikkeling en het doen van onderzoek.
- Je leert hoe je ondernemer kunt zijn. Hoe zit het werkveld in elkaar? Hoe kun jij jezelf het beste presenteren? Hoe krijg je opdrachten? Jij weet straks hoe je goed voorbereid aan het werk kunt.
Studieverloop
Wat maak je
Audio Design gaat over meer dan technologie alleen. Je ontwerpt of gebruikt geluidstechnologie altijd vanuit de ervaring van de gebruiker, in de breedste zin. Je maakt bijvoorbeeld soft- of hardware voor interactieve installaties in musea, of je bouwt een app om met behulp van AI geluiden te generen voor een live performance. Je kunt ook werken als technicus voor bands of in de studio, waarbij je met bestaande technologie een passende sound maakt.
Als Audio Designer werk je als zelfstandig professional aan projecten, of vast bij een studio of bedrijf. Vaak heb je in je werk te maken met andere vakgebieden, zoals bijvoorbeeld de games- of culturele industrie of de zorg. Jij zet de gewenste geluidservaring om in technologie, en brengt daarbij jouw unieke visie mee. Daarvoor heb je overzicht nodig over het hele proces: wat is het geluidsconcept en hoe breng je dat met – bestaande of zelfgebouwde – technologie tot leven?
In het werkveld is daarom vraag naar mensen die niet alleen maar 'een trucje' kennen, maar die overzicht en een eigen visie hebben. Als afgestudeerde van onze opleiding heb je een eigen, goed onderbouwde kijk op de beleving van geluid en hoe je die creëert met technologie. Daardoor kun je aan elk project dat je aanpakt, een waardevolle bijdrage leveren. En zit het vakgebied op je te wachten!
Alumni
Tarik Barri ontwerpt als sound designer zijn eigen soundtracks, maar ook zijn eigen visuals. Dat laatste doet hij onder meer voor Thom Yorke van Radiohead.Salvador Breed heeft als sound designer onder andere het geluid ontworpen voor de Fashion Show 2016, van modeontwerpster Iris van Herpen.
Hugo Verweij is sound designer bij Apple en is verantwoordelijk voor al het geluid in de iPhones, iWatch en de Apple laptops.
Lucas van Tol is senior sound designer bij Guerrilla Games en is daar verantwoordelijk voor al het geluid van - bijvoorbeeld - de game Horizon Zero Dawn.
Wat speelt er
Aanmelden en toelating
In onderstaande video vind je alle informatie over de toelating bij de opleidingen van HKU Muziek en Technologie.
Toelatingsdata
Er zijn verschillende toelatingsrondes, bestaande uit twee selectiedagen. Zodra je je aanmeldt, word je op de eerstvolgende toelatingsronde ingepland.
Is er nog plek?
Je kunt je nog aanmelden voor de opleiding voor het studiejaar 2025-2026. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.
Vooropleiding
Voor het volgen van deze studie moet je minimaal vwo, havo, mbo (niveau 4) of een gelijkwaardig diploma hebben. Als je havo doet met een CM-profiel (Cultuur & Maatschappij) moet je ook wiskunde A of B in je pakket hebben. Als je niet het juiste diploma hebt kun je misschien een 21+ toets doen. Lees hier meer over de 21+ toets.Beoordelingscriteria
Tijdens de selectieprocedure beoordelen we of de studie bij je past aan de hand van deze criteria:- Affiniteit met technologie
- Affiniteit met klank en geluid
- Muzikale aanleg
Selectieprocedure
Studiekosten / Hard- en software eisen
Studiekosten
HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.
Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
Waar moet mijn laptop en software aan voldoen?
Voor je toelating geldt:
HKU Muziek en Technlogie geeft bewust geen tips over te gebruiken software en hardware in aanloop naar de toelating, het is namelijk niet relevant waar een kandidaat mee werkt. Het belangrijkst is dat een kandidaat bij de toelating laat zien dat hij/zij met de voor die persoon beschikbare technologische middelen tot creatief muzikaal werk is gekomen en dat de kandidaat daarbij het een en ander kan vertellen over de afwegingen bij het maken van dat werk. Deze technologische middelen kunnen zeer uiteenlopend van aard zijn, van oude taperecorders, analoge mengtafels en 4 sporen cassettedecks, tot hedendaagse software zoals MaxMSP, Logic, Protools, Cubase, FL studio en Ableton, en van hardware zoals AKAI MPC's, tot gratis open source software zoals PureData, Ardour en Audacity.
Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in de specifieke DAW's die tijdens de studie gebruikt worden geen criterium. Bij de toelating is het hebben van vaardigheid in willekeurig welke DAW wel een pluspunt.
Voor studenten geldt:
M&T stelt bewust geen specifieke soft- en hardware verplicht tijdens de studie. Hoewel het in principe mogelijk is de studie te volgen zonder eigen soft- en hardware, maken veel studenten gebruik van een eigen laptop met software, zowel Windows, MacOS als Linux. Over het algemeen bepalen studenten zelf tijdens de eerste periode van de propedeuse wat voor hen de meest geschikte setup is, op basis van advies en informatie van medestudenten en docenten.
Aanvullende vragen?
Neem contact op met HKU Servicebalie Studentzaken:
T: 030-2091540
E: sz@hku.nl
Wil je meer weten?
Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.
Contact