AnimationDe studie

Animation

Over de studie

Opleiding
Bachelor Design
Vorm
Voltijd
School
Media
Graad
Bachelor of Arts
Duur
4 jaar
ECTS
240
Type
Bachelor
Taal
Nederlands
CROHO-code
39111
Locatie(s)
Oudenoord
E-mail
sz@hku.nl

Animation in het kort

  • Leidt je op tot animator, regisseur of vormgever
  • Je ontwikkelt een eigen stijl in concepten, ontwerpen en vertelvormen voor animatie
  • Je leert het bewegende beeld vormgeven, met aandacht voor de finesse van timing, ritme, acteerwerk en vertelling.
  • Je leert alles over animatieproductie en planning; van concept en storyboard tot editing en geluidsafwerking

Wanneer is Animation echt iets voor jou?

Deze studie is een aanrader als jij beelden in 2D of 3D tot leven wilt brengen.
Herken jij jezelf in de volgende omschrijving? Dan zijn wij nieuwsgierig naar jou.

  • Je bent geïnteresseerd in het maken van animaties
  • Je wilt je ideeën, verhalen en concepten omzetten naar bewegende beelden
  • Je hebt interesse in verhalen, beeldopbouw en de vormgeving daarvan
  • Je hebt een brede culturele en maatschappelijke belangstelling
  • Je kunt goed in teamverband werken, bent communicatief ingesteld en wilt leren informatie helder aan anderen over te brengen

2D-animatie

  • Je zoekt mogelijkheden om jouw artistieke expressie te onderzoeken in verschillende animatietechnieken en stijlen.
  • Je hebt een passie voor tekenen en vormgeving.

3D-animatie

  • Je zoekt mogelijkheden om jouw artistieke expressie te onderzoeken in verschillende computeranimatietechnieken en -stijlen.
  • Je hebt een passie voor vormgeving, computers en techniek.

Waarom Animation bij HKU?

Bij HKU leer je zelfstandig korte animaties creëren, maar werk je ook veel in groepsverband. Binnen de 3D-studie - de enige animatiestudie in Nederland met deze specialisatie - is samenwerken essentieel. Je maakt kennis met het werkveld en werkt samen met verschillende opdrachtgevers buiten school. Zo maak je in het tweede jaar al filmpjes voor 'Twee voor Twaalf' (BNN-VARA). Daarnaast maakt jouw werk jaarlijks kans op screening, tijdens het filmprogramma van Lowlands en in de studentencompetitie van het Nederlands Filmfestival of animatiefestivals zoals Playgrounds en Kaboom.

Seminars en Medialabs

We vinden het belangrijk dat je een brede blik op je vakgebied ontwikkelt. Daarom bieden we de eerste twee jaar van je studie seminars en Medialabs aan.
Seminars zijn workshops van twee weken. In deze periode werk je samen met studenten van andere opleidingen binnen HKU. Medialabs zijn lesuren waarin je extra vaardigheden kunt leren. Je maakt kennis met nieuwe disciplines en wordt uitgedaagd te experimenteren. Je kunt er ook voor kiezen om een eigen project te doen. Met de seminars en Medialabs ontwikkel je in jaar 1 en 2 al een eigen profiel.


Enthousiast? Meld je nu aan!

Studie in Cijfers

Weten hoe de Bachelor of Design scoort in vergelijking met andere opleidingen?
Ga naar Studie in Cijfers

AnimationWat leer je
Animation

Wat leer je bij ons

Je ontwikkelt in vier jaar de inzichten en vaardigheden waarmee je als animatieprofessional in de praktijk aan de slag kunt. Je onderzoekt vanuit jouw verbeeldingskracht verschillende vertelvormen en technieken. Aan het begin van de studie krijg je de keuze om je te specialiseren in 2D- of 3D-animatie.

2D- en 3D-animatie

Bij zowel 2D- als 3D-animatie breng je verhalen tot leven met traditionele en digitale animatietechnieken of combinaties daarvan. Bij 2D leer je hoe je getekende animaties digitaal maakt, maar werk je ook traditioneel met stop motion, poppen- en kleianimaties, verf op glas en meer. Bij 3D-animatie creëer je beelden, animaties en belevingen met gebruik van 3D-software en andere beschikbare computertechnieken (VR/AR) binnen HKU.

Naast de animatietechnieken leer je concepten voor zowel toegepaste als vrije animaties te ontwikkelen. Je ontwikkelt inzicht in alle onderdelen van een animatieproductie, zoals het maken van een storyboard en animatie. Ook leer je de ins en outs van digitale beeldbewerking, editing en geluid. Er is daarbij altijd veel aandacht voor de kwaliteit van het maakproces én het eindresultaat.

Verkennen

Het eerste jaar bestaat uit vier blokken van tien weken. Je verkent de volledige breedte van het animatiefilmvak.

Studie specifiek programma

  • Animatie
  • Maken & vaardigheden (bijv. animatie principe, animatievormgeving, 2D stop motion, 3D karakteranimatie)
  • Animatietheorie
  • Positionering & Ontwikkeling

Mediabreed programma

  • Seminars
  • Medialabs
  • Cultuur- en Mediastudies

Verdiepen

Het tweede studiejaar bestaat uit vier blokken. Je verdiept je kennis en leert meer over jouw kwaliteiten en positie in de animatieindustrie.

Studie specifiek programma

  • Animatie
  • Maken & vaardigheden (bijv. experimentele animatie, storyboard en scenario, conceptontwikkeling)
  • Animatietheorie
  • Positionering & Ontwikkeling

Mediabreed programma

  • Seminars
  • Medialabs
  • Cultuur- en Mediastudies

Profileren

Tijdens het derde studiejaar zet je een stap in de beroepspraktijk buiten de academie. Het jaar bestaat uit twee semesters, waarbinnen je de mogelijkheid krijgt om je eigen studiepad te kiezen.

  • Expeditie
  • Minor
  • Exchange
  • Mediaproject

Positioneren

Het vierde jaar is het jaar waarin je afstudeert in twee semesters. Je start met onderzoek en experiment ten behoeve van het eindproject dat je in semester 2 maakt. Hiermee onderbouw je jouw gekozen positie en kwaliteiten binnen het vakgebied van animatie.

  • Presearch
  • Afstuderen
AnimationWat maak je
Animation

Wat maak je bij ons

Tijdens de bachelor Animation leer je op professioneel niveau animatiefilms maken. Je bedenkt pakkende verhalen en vertaalt deze met 2D- of 3D-technieken naar film. Dit kunnen volledige animaties zijn, maar ook visuals zoals karakter, prop en set studies of storyboards en achtergronden.

Aan het werk!

De toepassingen van animatie zijn heel divers. Daarom kun je na deze studie op veel verschillende plekken terecht. In Nederland vind je diverse animatiestudio’s. Veel daarvan zijn opgericht door afgestudeerden van HKU. Je kunt meewerken aan animatieseries of aan een animatiespeelfilm. Of aan de ontwikkeling van korte films voor zowel film als televisie, bijvoorbeeld documentaires of commercials. Ook wordt animatie in toenemende mate ingezet voor educatieve toepassingen online en in toepassingen binnen de game- industrie. Naast het animeren en regisseren werken sommige HKU-ers als storyboard artist of als creative producer.
Kortom, na deze studie kun jij met jouw ervaring direct aan de slag. Je werkt als freelancer (zzp’er) en/of in loondienst, in Nederland of daarbuiten. Binnen een nog steeds groeiende markt, waarin ook streamingdiensten zoals Netflix steeds meer inzetten op animatie.

Beroepen

Als zelfstandige kun je zelf je verhaal schrijven, vormgeven en maken. Je bedenkt de achtergronden, karakters en monteert de film. Als je in grotere teams werkt, werk je meer gespecialiseerd. Je richt je dan op wat jij het leukst vindt. Lees wat de verschillende beroepen inhouden.
  • Je bent specialist in timing en beweging en geeft leven aan karakters, voertuigen en alles wat beweegt voor verschillende (3D en 2D) toepassingen. Met jouw animaties vertel je een verhaal, maak je reclames, visuele effecten voor speelfilms of leaders voor films of televisieprogramma’s.

  • Je bent verantwoordelijk voor het eindproduct van de film, zowel voor het beeld als voor het geluid.
  • Je kijkt welke shots je wanneer gebruikt en wanneer wat in beeld moet komen. Je denkt mee over montage, camerahoeken en hoe het verhaal van een film wordt verteld.
  • Je ontwerpt karakters voor animaties.
  • Je ontwerpt achtergronden en sets.

  • Je overziet het ontwerp van karakters, sets en de visuele stijl van de film.
  • Je houdt je bezig met rendering, rigging, tracking en simulaties.
  • Je bent verantwoordelijk voor het samenvoegen van alle beeldlagen voor zowel live action als animatiefilms, maar ook het toevoegen van visuele effecten of het weghalen van ongewenste elementen. Je smeedt elk shot tot een geheel.
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstarten en realiseren van een filmproject. Je taken omvatten bijvoorbeeld planning, het budgetbeheer en de contracten van verschillende animatieproducties. Je bent betrokken vanaf het script tot de postproductie van een project.
AnimationActueel
Animation

Wat speelt er

AnimationAanmelden en toelating
Animation

Aanmelden en toelating

Toelatingsdata

Er zijn verschillende toelatingsdata gepland. Na je aanmelding ontvang je de toelatingsopdrachten. De toelatingsopdrachten moet je binnen 4 weken na aanmelden (of korter als het de laatste toelatingsronde is) aanleveren. Nadat je de toelatingsopdrachten hebt ingeleverd, word je ingedeeld op de eerstvolgende beschikbare toelatingsdatum.

Is er nog plek?

Je kunt je vanaf 1 oktober aanmelden voor de opleiding Animation voor het studiejaar 2025-2026. Houd er rekening mee dat aanmeldingen die na 15 januari binnenkomen alleen een plek kunnen krijgen op basis van beschikbaarheid. Het kan dus gebeuren dat de opleiding toch opeens vol zit.

Benodigde vooropleiding

Je hebt minimaal één van de volgende diploma’s:

Beoordelingscriteria

Tijdens de selectieprocedure beoordelen we of de opleiding bij je past aan de hand van onderstaande criteria.
  • Conceptueel vermogen
  • Eigenheid en diversiteit
  • Algemeen beeldend vermogen
  • Passende vaardigheden en technisch vermogen
  • Communicatieve en reflectieve vermogens
  • Affiniteit met het vakgebied
  • Culturele en maatschappelijke belangstelling

Meld je met je DigiD aan via Studielink voor Animation 2D of 3D.

Toelatingsopdrachten

Je krijgt van de studie thuisopdrachten. Je maakt een digitaal portfolio van je zelfgemaakte werk. Voeg ook schetsen, ideeën en ‘onaf’ werk toe. Laat zoveel mogelijk van jezelf zien!

Portfolio uploaden

Je uploadt de thuisopdrachten en je portfolio. (als .pdf)
De toelatingscommissie beoordeelt of je naar de toelatingsdag mag komen.

Tijdens de toelatingsdag heb je een gesprek. Je krijgt vragen over je werk, de thuisopdrachten, je motivatie, achtergrond en verwachtingen.

De uitslag wordt binnen 2 weken na de toelatingsdag per mail bekend gemaakt. Je wordt toegelaten tot de opleiding, of we zien geen match tussen de inhoud van de opleiding en wat je ons hebt laten zien. In dat geval ben je niet toegelaten. Het kan ook zijn dat we je adviseren om de Brede Basisopleiding of Basisopleiding Media te volgen.

Studiekosten

HKU kent verschillende collegegeldtarieven: wettelijk en instellingscollegegeld. Afhankelijk van jouw situatie betaal je wettelijk of instellingscollegegeld.

Wil je weten wat je straks moet betalen? Raadpleeg onze Collegegeldwizard!
  • De studiekosten zijn relatief beperkt, maar er wordt van je verwacht dat je de producties die je gedurende je studie maakt zelf financiert.

  • Bij de servicebalie van locatie Oudenoord kun je een beperkt aantal tekenmaterialen aanschaffen. Ook papier is daar te koop. Er zijn tekenlades in het tekenlokaal om je tekeningen te bewaren, maar een tekenmap is een goede aanschaf. In de les wordt zelden groter gewerkt dan 50x70 cm.

    De computer speelt een belangrijke rol bij je studie. Wij werken met verschillende software. Binnen de 2D opleiding is TV paint leidend en binnen de 3D opleiding werken we overwegend met Maya. Daarnaast werken we binnen beide richtingen met Adobe. We raden aan om een laptop pas aan te schaffen aan het begin van de studie, na kennismaking met de docenten. Bij 3D Animatie werken wij niet met mac, maar met Windows.

Wil je meer weten?

Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Kom je er nog niet uit? Neem dan contact op met Servicebalie Studentenzaken. Zij helpen je met vragen over (bijna) alles wat met studeren aan HKU te maken heeft.

Contact